הקולות החסרים: אלו הערים שיכולות להכריע את הבחירות

כשהקרב בין המפלגות כה צמוד, אחוזי ההצבעה בערים מסויימות יכולים להיות בעלי השפעה גבוהה. עלייה בשיעור ההצבעה בת"א יכולה להוסיף לגנץ 14,000 קולות. ליברמן מקווה לריבוי מצביעים באשדוד

זמן צפייה: 01:52

כשהקרב בין הגושים כל כך צמוד, בדקנו היכן נמצאים הקולות שאם ייצאו הפעם להצביע - עשויים להכריע את הבחירות.

עבור נתניהו - בת ים יכולה להיות עיר מכריעה. בספטמבר הוא קיבל שם 45 מנדטים, אבל שיעור ההצבעה בעיר עמד על 52% - הרבה מתחת לממוצע הארצי שהתקרב ל-70%. אם הבת-ימים יצאו להצביע כמו בנתון הארצי, בדיוק לאותן מפלגות, הליכוד צפוי לזכות שם בעוד 8,300 קולות - יותר מרבע מנדט.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-0103202020' autoplay='0' credit='' desc='הערים שיכולות להכריע את הבחירות עבור המפלגות הקטנות' kid='1_u6s9nhrv' duration='117'']

לפי אותו חישוב, בנתניה יש לנתניהו פוטנציאל של קרוב ל-7,000 מצביעים נוספים; בבאר שבע כ-6,700; באילת מעל 5,000; ובאשקלון יותר מ-3,000 בוחרים חדשים.

לכתבות נוספות בנושא >> 

גנץ: "נתניהו יפיץ פייק ניוז על הקורונה – כדי לשבש הבחירות"

בן גביר: היינו על סף הסכם פרישה עם הליכוד – נתניהו חזר בו

יממה אחרי השבעת הכנסת: משפטו של נתניהו ייפתח ב-17 במארס

הדלקת נרות חגיגית בליכוד
הדלקת נרות חגיגית בליכוד | צילום: חדשות 13

עבור גנץ, ההזדמנות של "כחול-לבן" נמצאת בעיקר בערים הגדולות; בחיפה, שבה גרים רבע מיליון מצביעים, המפלגה קיבלה בספטמבר כמעט 40 מנדטים - אבל רק 58% מהתושבים הגיעו בפועל לקלפי. אם הנתונים ישתוו לממוצע הארצי, יש כאן לגנץ פוטנציאל ענק של 9,400 קולות שלא בחרו בסיבוב הקודם.

בתל אביב, גנץ שווה יותר מ-50 מנדטים. אבל שם, רק 62% מבעלי זכות הבחירה מימשו אותה בפועל. אם הפער הזה ייסגר בהשוואה לישראל כולה - גנץ עשוי להגדיל את כוחו ביותר מ-14,000 מצביעים - גורם שיכול לחולל ניצחון.

וכשהקרב בין גנץ לנתניהו סוחף אחריו בוחרים לרשימות הגדולות, גם במפלגות הלוויין של כל גוש פועלים להעלות את שיעורי ההצבעה ביישובים שמזוהים איתן. ההזדמנות הגדולה ביותר נמצאת אצל הרשימה המשותפת. בעיר הערבית נצרת לדוגמה, היא קיבלה 110 מנדטים, אבל שיעור ההצבעה שם בספטמבר עמד על 55% - מתחת לממוצע הארצי. אם תושבי נצרת יחליטו הפער לסגור את הפער – הרשימה שלהם תקבל עוד 7,400 קולות. כמעט רבע מנדט למשותפת – בעיר אחת בלבד.

בכירי כחול לבן במהלך סיור בצפון
בכירי כחול לבן במהלך סיור בצפון | צילום: החדשות 13

עבור יהדות התורה – בבני ברק ובביתר עילית אחוז ההצבעה גבוה ממילא. אבל בית שמש לדוגמה, בספטמבר האחרון נתנה למפלגה החרדית 43 מנדטים. אם התושבים שם יצאו לקלפיות כמו הממוצע הארצי - ליצמן יכול לקבל בעיר קרוב לאלף קולות חדשים.

גם לליברמן יש פוטנציאל שלא מומש במלואו – באשדוד. שם, הוא קיבל 22 מנדטים, אבל הגיעו להצביע פחות משני שליש מהתושבים. אם הם סוגרים את הפער מול הנתון הכללי, ישראל ביתנו תוכל לקבל עד 1,400 קולות חדשים, שלא היו לה בסיבוב האחרון.

לימינה, וגם לעבוד-גשר-מרצ, יש סיכוי קטן יותר להינות מעליית שיעורי ההצבעה. ברוב המקומות שבהן הן חזקות – כבר באים לבחור מעל הממוצע. אבל אם בכל זאת נרצה לסמן יעד עם סיכוי לשיפור ממשי בשאמל – תל אביב, הרצליה, ורעננה. השאלה היא כמובן אילו מתוך אותן מפלגות יצליחו להוציא מצביעים מהבתים.