"חולשה פוליטית; מבוי סתום": התקשורת בעולם קוטלת את נתניהו

ה"גרדיאן", ה"ניו יורק טיימס" ו"רויטרס" תיארו את כישלונו של ראש הממשלה בהרכבת קואליציה ולא חסכו בביקורת. ה-BBC: "היריבים הפוליטיים שלו מודעים היטב לפגיעות שלו, וינסו לנצל אותה"

זמן צפייה: 09:01

"מהומה", "מבוי סתום", "ייאוש" ו"חולשה" – אלו חלק מהביטויים שהופיעו בסיקור הבין-לאומי של גופי התקשורת הגדולים כתיאור כישלון נתניהו להרכיב ממשלה, והליכתה של ישראל לבחירות בפעם השנייה בשנה אחת.

ב"גרדיאן" ציינו את דבריו החריפים של ראש הממשלה נתניהו נגד אביגדור ליברמן, מיד לאחר ההצבעה על פיזור הכנסת, כשהאשים אותו שגרר את ישראל לבחירות מיותרות בשל אגו פוליטי. עם זאת, בעיתון נטען שהאחריות על ההליכה לבחירות מוטלת גם על נתניהו, היות וההצעה להתפזר הגיעה ממפלגתו שלו. נתניהו דחף לבחירות, נאמר בכתבה, ככל שהתברר שלא יצליח להשיג רוב לקואליציה ברביעי בערב – המועד הסופי שנשיא המדינה ריבלין העניק לו. העיתון ציין כי בתום פרק הזמן הנשיא יכול היה למנות ח"כ אחר להרכבת הממשלה, דבר שנתניהו ביקש "נואשות", כך נאמר, להימנע ממנו. המצב אליו נתניהו הגיע כונה בכתבה ב"גרדיאן" "מבוי סתום". גם ה-BBC, ניו יורק טיימס ורויטרס הסבירו את מניעיו של נתניהו לפזר את הממשלה.

לכתבות נוספות בנושא:

בשל הבחירות: נתניהו יבקש לדחות את השימוע – היועמ"ש צפוי לסרב

מלך בחריין ביקש מאבו מאזן להשתתף בוועידה – אך נענה בשלילה

"בחירות מיותרות": תגובות חריפות במערכת הפוליטית לאחר ההצבעה

נתניהו, ליצמן וליברמן
נתניהו, ליצמן וליברמן | צילום: רויטרס

גם החשדות נגד נתניהו הוזכרו בגופי התקשורת השונים. ב"גרדיאן" צוין שנתניהו כינה את הפרסומים על החשדות נגדו "ציד מכשפות", וכי נאמניו יוזמים להעלות לשולחן הכנסת את פסקת ההתגברות, שתאפשר לכנסת לעקוף ביטולי חוקים של בג"ץ. ב-BBC נאמר כי ייתכן שנתניהו ינסה לקבל סיקור אוהד ממקורבים בעלי השפעה, אך ציין את החולשה העקרונית שבמצבו: "החשדות חושפות את חולשתו הפוליטית הגוברת של ראש הממשלה, והיריבים הפוליטיים שלו מודעים היטב לפגיעות שלו". עוד נכתב: "יש שינסו לנצל זאת כדי ללכת נגד ראש הממשלה, כשעל פי תחושתם ייתכן שהעשור שלו בתפקיד מתקרב לשלבי סיום".

בנימין נתניהו לאחר הצבעת המליאה על פיזור הכנסת
בנימין נתניהו לאחר הצבעת המליאה על פיזור הכנסת

גם הניו יורק טיימס ציין את כתב האישום נגד נתניהו. בכתבה צוטט נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, יוחנן פלסנר, באומרו, "כשאנחנו מסתכלים על גוש הימין, עם החרדים הכלולים בו, אנחנו מבינים עכשיו שהוא לא הומוגני כפי שיכולנו לדמיין". גם ליברמן לא זכה לסיקור אוהד במיוחד וכונה בכתבה של הטיימס "בוטה ובלתי ניתן לפענוח", לאחר שטען במסיבת העיתונאים האחרונה שאנשי מטה הליכוד לוקים בסכיזופרניה.

יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נואם במסיבת עיתונאים לאחר פירוק הכנסת ה-21
יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נואם במסיבת עיתונאים לאחר פירוק הכנסת ה-21 | צילום: החדשות 13

בסוכנות הידיעות "רויטרס" תיארו את האירועים כ"מהומה" שהתרחשה בשל המחלוקת בין ליברמן לנתניהו והחרדים על חוק הגיוס. "לפני שבועות ספורים נתניהו תואר על ידי תומכים כקוסם, אך כישלון הרכבת הקואליציה עשוי לפתוח קרעים ולעורר אתגרים בתוך הליכוד", כך נכתב.

בגרדיאן וברויטרס סיימו בזווית האמריקאית – מאמציה של ארה"ב לקדם את "עסקת המאה" של טראמפ, שכבר נדחתה על ידי ההנהגה הפלסטינית. בגרדיאן ציינו כי בחודש הבא צפויה להיערך הוועידה הכלכלית בבחריין, אליה ישראל צפויה להגיע, ברקע ההחרמה הפלסטינית. בעקבות ההתפתחויות החדשות, נאמר בכתבה, לא בטוח שהוועידה אכן תתקיים. לבסוף צוין כי ג'ארד קושנר, היועץ הבכיר לנשיא ארצות הברית, נמצא בירושלים כדי לנסות ולקדם את הוועידה ואת "עסקת המאה".

ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר | צילום: רויטרס