לקראת פרישה מהממשלה: המחנה הממלכתי הגישה הצעת חוק לפיזור הכנסת

יו"ר סיעתו של גנץ, ח"כ פנינה תמנו שטה, הגישה הצעת חוק לפיזור הכנסת ה-25, בהמשך למהלך שמוביל יו"ר המפלגה להגיע לבחירות בהסכמה רחבה עד אוקטובר. בליכוד הגיבו: "בעיצומה של מלחמה ישראל זקוקה לאחדות ולא לפילוג, פירוק ממשלת האחדות הוא פרס לסינוואר"

זמן צפייה: 01:26

לקראת פרישה מהממשלה: יו"ר סיעת המחנה הממלכתי, ח"כ פנינה תמנו שטה, הגישה היום (חמישי) הצעת חוק לפיזור הכנסת ה-25, זאת בהמשך למהלך שמוביל יו"ר המפלגה, השר בני גנץ, להגיע לבחירות בהסכמה רחבה עד לחודש אוקטובר.

ח"כ תמנו שטה מסרה: "השבעה באוקטובר הוא אסון שמצריך מאיתנו לחזור ולקבל את אמון העם, להקים ממשלת אחדות רחבה ויציבה שתוכל להוביל אותנו בבטחה מול האתגרים האדירים בביטחון, בכלכלה ובעיקר - בחברה הישראלית. הגשת הצעת החוק כעת, תאפשר לנו להעלות אותה עוד בכנס הנוכחי".

מהליכוד נמסר בתגובה: "בעיצומה של מלחמה ישראל זקוקה לאחדות ולא לפילוג. פירוק ממשלת האחדות הוא פרס לסינוואר, כניעה ללחצים הבינלאומיים ופגיעה אנושה במאמצים לשחרור חטופינו".

ישיבת הקבינט
ישיבת קבינט המלחמה (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

כזכור, לפני כשבועיים הציב גנץ אולטימטום ליציאה מהממשלה, אם תוכניתו לניהול המלחמה לא תאושר עד 8 ביוני. בחדשות 13 פורסם כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נערך לפירוק קבינט המלחמה, ומקורות ששוחחו עם חדשות 13 אמרו כי בתרחיש שבו נתניהו לא יצליח לצרף את יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער לקבינט המצומצם - והסיכוי לכך נמוך במיוחד - ועדת השרים תתפרק.

המקורות הוסיפו כי הצטרפותם של גנץ ואיזנקוט לקבינט המלחמה אפשרה לנתניהו לקבל החלטות ברמה הטקטית ואף האסטרטגית - כאשר הוא משוחרר מהלחצים הפוליטיים של אנשי הימין בקואליציה שלו. לפיכך, מטרת הפירוק היא לדלל את השפעת השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', שניתן להעריך כי ישאפו להחליף את איזנקוט וגנץ בפורום קבלת ההחלטות היוקרתי. אם כך יהיה, מרבית ההחלטות יעברו לקבינט המדיני-ביטחוני, "המורחב", כאשר נתניהו צפוי לפעול כבעבר - לקיים הערכות מצב עם פורום מתחלף של שרים ואנשי מקצוע, לפני ישיבות הקבינט.

בני גנץ וגדי איזנקוט
השרים גנץ ואיזנקוט | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

אתמול נרשם עימות נוסף בקבינט המלחמה, כאשר השר גדי איזנקוט מתח ביקורת חריפה על רה"מ נתניהו, ואמר כי הוא "נכשל בביטחון ובכלכלה", והוסיף: "שיקולים פוליטיים נכנסים לקבלת ההחלטות".  בליכוד תקפו את דבריו ומסרו בתגובה בהודעה רשמית: "איזנקוט וגנץ מחפשים תירוצים לסיים את המלחמה ללא השגת מטרותיה, ולפרוש מהממשלה בעיצומה של המלחמה. במקום לעסוק בחתירה לניצחון - הם עוסקים בפוליטיקה קטנה".

מוקדם יותר השבוע פורסם בחדשות 13 כי איזנקוט תקף את ניהול המלחמה ואמר בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת: "מינואר עד פברואר היינו בצומת אסטרטגי והרמתי דגל בפני ראש הממשלה, שבחודש וחצי התקבלו רק 5 החלטות קובעות". הוא הוסיף: "עברו חודשים ומאז ועד היום התקבלו רק שתי החלטות קובעות נוספות. זה הכול. נכנסנו לרפיח באיחור, למרות שכבר בפברואר המלצתי להיכנס. למרות הישגים של צה"ל, ההישג הרחב לא הושג".