עקב הלחץ הציבורי: האב השכול שי חרמש ישתתף בטקס בגבעת התחמושת

לאחר שדווח כי סירבה לאפשר לח"כ לשעבר שי חרמש, ששכל את בנו ב-7 באוקטובר, לקרוא "יזכור" ביום ירושלים, לשכת נתניהו חזרה בה - והוא ישתתף בטקס בגבעת התחמושת. במערכת הפוליטית גינו את ההחלטה המקורית: "הכנסת שיקולים פוליטיים אל השכול - פירוק היסודות הקדושים ביותר של החברה הישראלית. החלטה הזויה"

זמן צפייה: 06:56

לאחר שלשכת ראש הממשלה מנעה מח"כ לשעבר שי חרמש, ששכל את בנו עומר ב-7 באוקטובר, להקריא "יזכור" בטקס השנתי בגבעת התחמושת ביום ירושלים, היא חזרה בה - ואישרה את השתתפותו. כפי שפורסם היום (שישי) על ידי נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות", הפסילה התבצעה כיוון שחרמש, שלחם בירושלים במסגרת גדוד 71 של חטיבת המילואים 55, חטיבת צנחנים, כתב ב"הארץ" מאמר ביקורתי נגד נתניהו.

מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, אישר את פניית הפרסה בנושא השתתפותו, וכתב: "הטקס בגבעת התחמושת אינו באחריות לשכת ראש הממשלה או מזכירות הממשלה אלא באחריות מערך הטקסים והאירועים הממלכתיים. לאחר הפרסומים, הבאתי את הנושא לידיעתו של ראש הממשלה נתניהו ובהנחייתו פניתי למערך הטקסים בבקשה לאפשר למר שי חרמש לשאת את תפילת יזכור בטקס בגבעת התחמושת".

Whatsapp Image 2023 08 27 At 1
מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, יחד עם רה"מ נתניהו | צילום: רויטרס

חבר הקבינט המצומצם, השר בני גנץ, תקף את ההחלטה: "פסילתו של שי חרמש, ששכל את בנו ב-7 באוקטובר ושרד את התופת בכפר עזה, מלקרוא יזכור בטקס השנתי בגבעת התחמושת, כי העביר ביקורת על ראש הממשלה - היא שפל חסר תקדים. ראש הממשלה, אני קורא לך לצלצל אליו, להתנצל ולהודיע שהוא יישא את התפילה בטקס. הכנסת שיקולים פוליטיים אל השכול - היא פירוק היסודות הקדושים ביותר של החברה הישראלית".

השר ניר ברקת גינה את ההחלטה ומסר: "שי חרמש ראוי לקרוא את תפילת היזכור בגבעת התחמושת לזכרם של חבריו משחררי ירושלים וכל הקורבנות. ההתערבות הפוליטית נגד אב שכול היא חרפה ושבירת כל כללי המוסר והכבוד הישראליים כלפי משפחות שכולות. אני קורא ללשכת רה"מ לחזור בה מההחלטה ההזויה נגד האב השכול כראש העיר ירושלים, קצין בחטיבת הצנחנים - וכחבר הממשלה אני מתנצל בפני שי חרמש ומשפחתו על ההתנהלות המבישה. זכותו של אב שכול להעביר ביקורת על נבחרי הציבור וזכותו לקרוא תפילת יזכור לזכר בנו ויתר והנופלים".

השר בני גנץ בהצהרתו
השר בני גנץ | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
השר ניר ברקת
השר ניר ברקת | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בטקס השנתי בגבעת התחמושת ביום ירושלים, בו משתתפים נשיא המדינה, ראש הממשלה ושריה, מקריא אחד הלוחמים שלחמו בעיר "יזכור" לזכר הנופלים. לפי הפרסום ב"ידיעות אחרונות", השנה מנהלי האתר הציעו לשי חרמש, שכיהן כראש המועצה האזורית שער הנגב וח"כ מטעם מפלגת "קדימה" - והוא קיבל את ההצעה.

לאחר מכן, שמו של חרמש, ששרד את מתקפת 7 באוקטובר עת שהה בכפר עזה, הועבר למרכז ההסברה, שנמצא תחת שליטתה של מירי רגב. משם, שמו הועבר אל מזכירות הממשלה - שהחליטה לפסול את מועמדותו. לאחר פנייה מיוחדת ליוסי פוקס, מזכיר הממשלה, האחרון חזר עם תשובה סופית: חרמש פסול - עקב כתיבת המאמר נגד נתניהו בעבר. יש לציין כי לשכת נתניהו הכחישה את הפרסום ב"ידיעוות אחרונות", ומסרה: "לשכת ראש הממשלה ומזכירות הממשלה כלל לא התערבו בנושא הטקס בגבעת התחמושת".