לאחר הסערה: חוק האיזוק האלקטרוני עבר בקריאה שלישית

לאחר שנפל בחודש מרץ וגרם לסערה בכנסת, חוק האיזוק האלטרוני עבר היום באופן סופי. לפי החוק, בית המשפט יוכל להורות על איזוק אלקטרוני לאחר הערכת מסוכנות של בן המשפחה ובמידה וישנה הרשעה קודמת בעבירת אלימות. בנוסף קובע החוק כי במקרים קיצוניים שופט מוסמך לאפשר את האיזוק האלקטרוני באופן מיידי.

זמן צפייה: 01:40

מליאת הכנסת אישרה היום (ראשון) בקריאה שניה ושלישית את חוק האיזוק האלקטרוני. החוק נועד להגן מפני מקרים של אלימות במשפחה, באמצעות איזוק אלקטרוני על הצד המכה, שיתריע מפני קרבה לצד הנפגע. החוק עבר ברוב של 43 חברי כנסת - ללא מתנגדים או נמנעים.

לפי ההצעת החוק שאושרה, בית המשפט יוכל להורות על איזוק אלקטרוני, זאת לאחר הערכת מסוכנות של בן המשפחה ובמידה וישנה הרשעה קודמת בעבירת אלימות או לחלופין כתב אישום או הפרת צו הגנה קודם. בנוסף קובע החוק חריג על פיו, במקרים קיצוניים שופט מוסמך לאפשר את האיזוק האלקטרוני מיד, ולהורות על הערכת מסוכנות בתוך 10 ימים.

החוק אושר לאחר דיונים מקצועיים מעמיקים שקיים השר בן גביר במשרדו והוועדה לביטחון לאומי בכנסת בראשות יו"ר הוועדה ח"כ צביקה פוגל, בהשתתפות גורמי אכיפה, רווחה, משרדי הממשלה הרלוונטיים וארגוני משפחה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "הצעת החוק המאוזנת שאושרה היום במליאה, היא חשובה במיוחד, שתאזן בין הצורך החיוני למאבק באלימות במשפחה ולמניעת אלימות ובין החובה שלנו להגן מפני תלונות והאשמות שוות ושמירה על חירותם של חפים מפשע. בניגוד לממשלה הקודמת שלא הוציאה את החוק אל הפועל, הממשלה שלנו תעשה זאת - אך תביא חוק מדוייק יותר וטוב יותר ואני מודה לראש הממשלה, שר המשפטים, השרה לקידום מעמד האישה ושר הרווחה".

Whatsapp Image 2023 02 15 At 2
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר הועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל, מסר:: "אחרי הרבה שנים של חקיקה, סופסוף שמים אזיקים על מי שפגע, או שברור כי הוא עלול לפגוע, כדי לאפשר שגרת חיים נורמלית לבני משפחתו".

טל הוכמן, מנהלת קשרי ממשל בשדולת הנשים, בתגובה לאישור של הפיקוח הטכנולוגי בקריאה שנייה ושלישית: "הדרך להגנה מלאה של המדינה על נשים נפגעות אלימות בישראל עוד ארוכה אבל היום נעשה צעד בכיוון הנכון. החוק שעבר יאפשר הגנה לחלק מהנשים המאויימות. החוק עבר לא מעט שינויים מאז שהוגש לראשונה ב-2016 על ידי ח"כ אעידה תומא סולימאן, וקודם בכנסת הקודמת על ידי שורה של חברות כנסת מהקואליציה והאופוזיציה והוא עוד לא מושלם. הנוסח שעבר היום קובע תנאים נוקשים לקבלת הצמיד שמפקח על צו ההגנה, ומספר הערכות המסוכנות שיתבצעו הוא קטן מדי. למרות זאת, החוק שעבר הוא תיקון עבור מאות אלפי נשים שחיות במציאות של אלימות יום יומית, כשבפעם הראשונה יהיה פיקוח אמיתי על צו הגנה שעד עכשיו היה רק פיסת נייר. אנחנו לא נפסיק להיאבק עד שכל הנשים יהיו מוגנות, נעקוב ונוודא שיישום החוק מתבצע לפי התכנית ובעוד שלוש שנים כשיצטרכו לדון בחידוש החוק בהוראת שעה, אנחנו נהיה שם ונפעל להרחיב את מספר הנשים שיזכו להגנה".

יו"ר הוועדה לביטחון פנים לשעבר וממובילות חקיקת האיזוק האלקטרוני, חה"כ מירב בן ארי: "ההחלטה להעביר את חוק האיזוק האלקטרוני היא החלטה חשובה ועם זאת צריך לזכור שהחוק מוגבל מבחינת מספר האזיקונים, כ-300 למרות שכיום יש כמעט 1,000 נשים במקלטים. בנוסף, ההחלטה להעביר לשב"ס את המעקב אחר הגברים האלימים היא החלטה לא נכונה. יש לי עוד הסתייגויות לגבי החוק כפי שהוא עבר היום אך עם זאת חשוב לציין שהעובדה שהאיזוק האלקטרוני יתחיל במדינה וייצא לדרך היא החלטה חשובה מאוד - חיכינו לזה שנים רבות. חבל שהממשלה הזאת חיכתה את החודשים המיותרים האלה ולא העבירה את נוסח החוק כפי שאנחנו העברנו בכנסת ה-24 ועם זאת החוק טוב, החוק חשוב וטוב שיצא לדרך".

המחאה בכנסת לאחר נפילת חוק האיזוק האלקטרוני
המחאה בכנסת לאחר נפילת חוק האיזוק האלקטרוני

נזכיר כי בחודש מרץ ברוב של 54 מול 53, הפילה הקואליציה את חוק האיזוק האלקטרוני של ח"כ גדעון סער. בעקבות הפלת החוק - מחו חברות כנסת מהאופוזיציה מחו עם אזיקים אלקטרוניים על ידיהן. חברי אופוזיציה קראו לעבר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שאמר השבוע כי יביא בקרוב הצעה "מאוזנת יותר", קריאות כגון "בושה". ח"כ סער הגיב: "חברי הקואליציה נכנעו לגחמות של בן גביר והפילו היום חוק שיכול להציל חיי נשים וילדים. בושה של ממשלה".