יעלון: "קווים נחצו, הדג מסריח מהראש"

שר הביטחון לשעבר יעלון תקף את רה"מ והיועמ"ש: "איך כבר יודעים לומר שראש הממשלה לא מעורב בפרשות אם החקירה רק נפתחה?"

יעלון. "אני נץ בטחוני" (מרים אלסטר, פלאש 90)

שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, תוקף את נתניהו באומרו כי "הדג מסריח מהראש". בדברים שאמר באירוע "שבתרבות" בנס ציונה, אמר היום (שבת) יעלון כי הוא מזהה "חוסר נחישות" להתמודדות עם שחיתות. "לצערי, זה אחד הדברים שגורמים כאן לריקבון: כשאין טוהר המידות, ולמעלה ממנים בעלי תפקידים, צריך שהדג לא יסריח מהראש", אמר.

יעלון. ''אני נץ בטחוני'' (מרים אלסטר, פלאש 90)
יעלון. ''אני נץ בטחוני'' (מרים אלסטר, פלאש 90)

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"היה תחקיר, והיועץ המשפטי לממשלה אמר שצריך לחקור - והודיע על פתיחה בבדיקה", הזכיר יעלון. "בפברואר זה הפך פתאום לחקירה, ומאז ועד עכשיו אומרים שראש הממשלה לא מעורב. איך אפשר כבר לדעת? הרי החקירה עוד לא נפתחה!"

"אני נץ בטחוני מהניסיון, כך גם ראיתי את רבין ז"ל - שוכחים שהוא דיבר על ישות פלסטינית שהיא פחות ממדינה ואין חזרה לגבולות '67 כי הם אינם ברי הגנה", אמר יעלון. "אני אומר את זה משום אנשים מתבלבלים ומחפשים תא השחור והלבן, אבל אני לכל אורך הדרך שמרתי על עקרונות על איך אני חושב שצריכה להיות המדינה כיהודית ודמוקרטית".

נתניהו. ''שלוש פרשות לפחות'' (Alex Kolomoisky  פלאש 90)
נתניהו. ''שלוש פרשות לפחות'' (Alex Kolomoisky פלאש 90)

"חלק מזה זה גם טוהר מידות - לנתניהו יש כעת שלוש פרשות לפחות, ואצלי כשחוצים קווים אדומים כאלה אני לא נדבק לכיסא", הבהיר. "זה לא רק בנושא של טוהר מידות. דמוקרטיה היא עניין של איזונים ובלמים, וחלק מזה זה רשות שופטת. תראו מה קורה עם בית המשפט העליון: אני כשר ביטחון הקפדתי קלה כחמורה על שלטון החוק ביהודה ושומרו - ואני בעד ההתיישבות! - אבל כשאני נתקל בבניה בלתי חוקית אני אומר שצריך להסיר כי אף אחד לא אישר את זה וזה על קרקע ערבית פרטית, מה צריך לחכות לבג"ץ?", תהה.

יעלון גם לא הופתע מאי-תזוזת השגרירות. "לא הופתעתי מזה שטראמפ החליט לא להחליט", אמר באירוע "שבתרבות" בנס ציונה. "אני מעריך שהשגרירות תעבור בסופו של דבר וגם שגרירויות נוספות תעבורנה בעקבותיה. הוא החליט מבחינתו בצדק להכשיר את הקרקע. לכן הוא היה בריאד, לכן הוא מנסה ליזום פה מהלך. איך שאני רואה כרגע, הוא די ריאלי".

''עוד תעבור לירושלים''. שגרירות ארה''ב (Krokodyl)
''עוד תעבור לירושלים''. שגרירות ארה''ב (Krokodyl)

בכך הצטרף יעלון לדברי קודמו בתפקיד, אהוד ברק. "חבל שהשגרירות לא עברה לירושלים גם אצל נשיאים קודמים - בסופו של יום יש לנו בירה בירושלים, ואנחנו מצפים ממדינות זרות שיקימו שם את השגרירויות", אמר באירוע "שבתרבות" בתל אביב. "היה אפשר גם להצהיר שיש מחלוקת לגבי מזרח ירושלים, ולכן להעביר את השגרירות למערב ירושלים שהיא בירת ישראל לכל הדעות. אבל זה היה צפוי, אם מישהו חשב אחרת הוא השלה את עצמו", המשיך. "לא היה שום סיכוי ממשי שרק בגלל שהבטיחו שיעבירו גם יבצעו זאת. זה רק חושף את מידת השטחיות של הבנת הסביבה האמריקנית בימין בישראל".

ברק אף טען ישנה הזדמנות היסטורית להניע תהליך מדיני בסיוע מדינות ערב. "הממשלה מחמיצה הזדמנויות, שומעים מלמולים על ההזדמנות ההיסטורית שנקרתה לפנינו, על רקע התפרצות הטרור ומה שקרה באירן, כי נוצרה אחדות אינטרסים בינינו לבין המדינות המוסלמיות המתונות. ההזדמנות הזו קיימת והיא חד-פעמית", הדגיש ברק. "לא ניסינו עדיין בתנאים כאלה להניע תהליך מדיני", המשיך. "גם אם יסתבר שאי אפשר כרגע להגיע להסכם, יהיו לישראל הישגים גדולים מכניסה לתהליך כזה יחד עם העולם הערבי ועם האמריקנים. נתניהו מדבר על זה - אבל אנחנו כבר יודעים שהוא לא עושה שום דבר כדי שזה יקרה. מדוע? משום שאי אפשר להזיז את הפרויקט האזורי הזה מבלי שישראל תגלה רצון טוב אמיתי מול הפלסטינים".