למרות ביקורת היועמ"שית: חוק התרומות אושר בקריאה טרומית

החוק שיאפשר לפוליטיקאים לקבל תרומות לצרכים משפטיים ורפואיים, שהועלה על ידי ח"כ עמית הלוי מהליכוד, עבר בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

זמן צפייה: 04:12

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה טרומית את החוק שיאפשר לפוליטיקאים לקבל תרומות ללא פיקוח. 53 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 49 שהתנגדו והיא תועבר לוועדת הכנסת. הצעת החוק הוגשה על ידי חבר הכנסת עמית לוי מהליכוד, ותאפשר לנבחר ציבור, רעייתו ובנו לקבל תרומות של כספים בלי הגבלה או פיקוח. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה אתמול חוות דעת שמתנגדת לחוק.

לפי ההערכות, החוק נועד לאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להימנע מהשבתם של 300 אלף הדולרים שתרם לו בן דודו נתן מיליקובסקי למימון הוצאות המשפט שלו, סכום שבית המשפט העליון קבע כי עליו להחזיר. לא זו בלבד, גם בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, "יהנה" מהחוק, שכן מתנהלים נגדו כמה הליכים בבית המשפט.

Whatsapp Image 2023 03 06 At 0
מליאת הכנסת | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לפי הצעת החוק, נבחר ציבור יוכל לקבל תרומה כספית למימון הליכים משפטיים או טיפולים רפואיים הכרחיים. הצעת החוק אף מתייחסת לראשונה לגיוס תרומות במימון המונים, וקובעת כי בגיוס מסוג זה שווי התרומה לא יעלה על 5,000 שקלים. לעניין תרומות שלא בדרך של מימון המונים מוצע כי מספר התורמים לא יעלה על עשרים.

ח"כ עמית הלוי, שהגיגש את הצעת החוק אמר כי "הצעת החוק הזו נועדה להפסיק את ההתעמרות בנבחרי ציבור, את המצב הבלתי נסבל מבחינה מוסרית שבו אנחנו אומרים לנבחר הציבור, מהיום אתה בודד בכלוב, אין לך משפחה, חברים או מכרים. לא בסתם יום של חול ולא אם אתה במשבר קשה".

Whatsapp Image 2023 02 20 At 1
ישיבת סיעת הליכוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב בטוויטר שלו בתגובה: "במקום לתרום לביטחון, לכלכלה ולרווחת אזרחי ישראל, ביבי עסוק בתרומות עבור עצמו ומשפחתו. אין חוק ראוי יותר לפסילה על ידי בית המשפט העליון, ואני מצפה שכך יהיה".

התנועה לאיכות השלטון, שעתרה להשבת הכספים שקיבל נתניהו מבן דודו, כתבה בתגובה: "הקואליציה הוכיחה היום שוב שמה שמעניין אותה זה לא טובת הציבור ובניית עתיד טוב יותר, אלא חקיקת חוקים פרסונליים ומושחתים שמשרתים אך ורק אותם ואת האינטרסים הצרים שלהם. חברי הקואליציה בזבזו היום את זמנה היקר של מליאת הכנסת, כדי לאשר חוק מושחת ומשחית שכל תכליתו היא לחסוך עוד כמה שקלים לפוליטיקאי מושחת".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס למשפט בחיפה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

אתמול היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה את עמדתה בנושא הצעת "חוק התרומות", בה היא מתנגדת להצעת החוק.בחוות דעתה כתבה היועמ"שית כי החוק עלול להוות פרצה לניצול התפקיד השלטוני או המעמד הציבורי להשגת טובות הנאה. זאת "בניגוד מוחלט לדין הקיים שתכליתו שמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי ועל חובת הנאמנות הבלעדית של עובדי הציבור לאינטרס הציבורי".

עוד נכתב בעמדה כי הצעת החוק עומדת בסתירה לרציונל הכללי שבבסיס המנגנונים השונים שנועדו להבטיח את טוהר המידות בשירות הציבורי שביניהם ניתן למצוא גם את עבירת השחיתות השלטונית. היועצת המשפטית לממשלה הבהירה כי הצעת החוק פוגעת באופן מהותי בטוהר המידות בשירות הציבורי ובאמון הציבור בו. ההצעה מנוגדת לתכליתו של חוק המתנות ולמגמה בפסיקה ובחקיקה למנוע מצבים בהם עובד הציבור יזכה בכספים בשל מעמדו זה.