"הכי אנטי חברתי" או "תקציב נהדר": נמשך הדיון בכנסת על התקציב

באופוזיציה תקפו, בקואליציה בירכו: הח"כים ממשיכים להתקוטט סביב תקציב המדינה, שמובא היום לאישור בקריאה ראשונה. אחרי הסכמה בין שני צידי הבית: ההצבעות צפויות להתחיל סביב השעה 18:00

זמן צפייה: 06:28

הדיון על תקציב המדינה שנערך היום (חמישי) במשך שעות ארוכות בכנסת עורר עימות פוליטי בין נציגי הממשלה והקואליציה לבין חברי הכנסת של האופוזיציה, שתקפו את התקציב המיועד ואת חוק ההסדרים שכולל רפורמות בתחומים רבים. בתוך כך, הקואליציה והאופוזיציה הגיעו להסכמות על סדרי הדיון כך שההצבעות צפויות להתחיל סביב השעה 18:00.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה), יו"ר ועדת הכספים לשעבר, תקף את התקציב המיועד וטען: "זה התקציב הכי אנטי חברתי שהיה במליאת הכנסת מזה 33 שנים שאני חבר כנסת".

גפני ודרעי במהלך הדיון על התקציב
גפני ודרעי במהלך הדיון על התקציב

בנימין נתניהו מליאת הכנסת מליאה כנסת דיון תקציב המדינה
נתניהו ביציע המליאה לאחר שובו ארצה | צילום: צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

גפני הוסיף כי: "לא היו ימים טובים לאנשי אגף התקציבים באוצר מימים אלו. הם יכולים להוציא גזירות שגורמות נזק בל יתואר ולהגן על זה והכל בסדר" ותקף את העלאת גיל הפנסיה לנשים: "זו מהפכה חברתית. לנשים עניות יהיה פחות כסף כי לא יקבלו כבר קצבת זקנה.. שאלתי את חברות הכנסת מהקואליציה: ממי את מפחדים? מליברמן? תבואו, תסתכלו לו בפנים ותגידו לו".

חברת הכנסת עאידה תמא סלימאן (הרשימה המשותפת) ביקרה את התקציב ואמרה:  "חשבתי שהדרך להתאוששש ממשבר כלכלי חמור כמו שעברנו חייב להיות דרך השקעה ציבורית משמעותית באזרחים. התקציב הזה עושה את ההפך". תמא סלימאן הוסיפה כי: "זו ממשלה מקושרת להון. אפילו אין עלייה במיסוי על החברות הטקנות. לא נוגעים בהן. נוגעים רק בציבור המוחלש" והתייחסה לתוספת בתקציב הביטחון: "בזמן שביטחוננו מעורער בגלל מגיפה דווקא התוספת הכי גדולה היא למשרד הביטחון..פוגעים בנשים מוחלשות אבל מוסיפים תקציבים ופנסיות לגנרלים".

חבר הכנסת והשר לשעבר יריב לוין (ליכוד) תקף את התקציב וטען כי אגרת הגודש על הכניסה לתל אביב בשעות העומס הוא "מס על הפריפריה" וכי "מדובר בתקציב אנטי חברתי, עם בשורות שליליות והרסניות שמחלק את המדינה בין מרכז לפריפריה, עשירים ועניים".

חבר הכנסת יוסי שיין (ישראל ביתנו) השיב למבקרי התקציב והסביר כי: "אנחנו נמצאים לשמחתי בשלב חדש. עבודת התקציב שנעשתה כאן פנומנאלית. הוא בא לענות על שאלות יסוד בחברה הישראלית. לדוגמא בבריאות, בחינוך, תקציבים לנשים מוכות.." וסיכם "זהו יום חג בו אנו מציגים תקציב נהדר למדינת ישראל".

ח''כ יוסי שיין בדיון על התקציב
ח''כ יוסי שיין בדיון על התקציב

ממלא מקום יו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי דיבר הבוקר בזכות התקציב המיועד ואמר: "חברות וחברי הקואליציה פעלו בימים ובלילות בכדי להידבר ולהעביר חוק הסדרים ותקציב שיהיו הכי טובים ונכונים לחברה הישראלית".

ח"כ ואליד טהא דיבר על חשיבותו של התקציב ופנה ליו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה: "השיח של אופוזיציה וקואליציה שייך לעבר. אנחנו כבר לא שם. בוא יחד איתי ונעשה יחד את השינוי לטובת ילדינו, נכדנו והחברה שלנו. הציבור הערבי קורא לנו ומחובתנו לדאוג להם" והוסיף: התחייבנו להיות ממשלת שינוי, בואו נהיה כאלו".

מוקדם יותר אמר שר האוצר אביגדור ליברמן: "‏אני מתהלך בכנסת ומרגיש יום חג. על פניו, העברת תקציב אמורה להיות חלק סטנדרטי בשגרת חייה של מדינה, אבל העובדה שבכנסות ה-21, ה-22 וה-23 זה לא קרה, ונוצר מצב של קיפאון מתמשך, מביאה אותנו היום להיות מחויכים ונרגשים" והכתיר את התקציב המיועד כ"חברתי ביותר בתולדות הכנסת".