אחרי הלחץ האמריקני: אושר מנגנון ממשלתי שיפקח על השקעות מסין

הקבינט אישר להקים מנגנון פיקוח על השקעות מחברות סיניות גדולות בישראל, לאחר שנתיים שבהן הבית הלבן הפעיל לחץ, לאור חשש ביטחוני של ארה"ב מהשתלטות סינית על חברות טכנולוגיה שתאפשר ריגול

זמן צפייה: 01:42

לאחר לחץ אמריקני כבד, הקבינט המדיני-ביטחוני אישר היום (רביעי) הקמת מנגנון ממשלתי לפיקוח על השקעות מסין בחברות גדולות ובפרויקטי תשתית במשק הישראלי, כך לפי בכיר ישראלי שמעורה בתכני הישיבה.

לפי ההחלטה תקום ועדה לבחינת השקעות בה יהיו חברים נציג של המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, נציג של משרד הביטחון ונציג של משרד האוצר. כל החלטה בוועדה תהיה צריכה להתקבל פה אחד כך שלכל אחד מהגופים תהיה זכות וטו על אישור עסקאות גדולות עם סין. משרדי ממשלה נוספים כמו משרדי החוץ והכלכלה יוכלו להשתתף בדיוני הוועדה בדרג של משקיפים ללא זכות הצבעה.

נתניהו וטראמפ
נתניהו וטראמפ | צילום: רויטרס

הוועדה תפקח על השקעות זרות בכל החברות והמגזרים במשק שכפופים לרגולציה ממשלתית כגון בנקים, חברות ביטוח, תשתיות לאומיות כמו חברות אנרגיה, נמלים, רכבות ושדות תעופה ועוד. בכיר ישראלי אמר כי כל רגולטור ממשלתי שירצה לבחון השקעות סיניות בחברה ישראלית שכפופה לפיקוח שלו יוכל לפנות לוועדה ולבקש את חוות דעתה. לפי ההחלטה מנגנון הפיקוח לא יהיה אחראי על פיקוח על השקעות זרות בחברות היי-טק ישראליות.

בשנתיים האחרונות הפעיל ממשל טראמפ לחץ כבד על ישראל להקים מנגנון פיקוח על השקעות סיניות. הנשיא טראמפ העלה זאת ישירות מול נתניהו כמה פעמים. בחודש יוני הבטיח נתניהו לטראמפ כי יקבל החלטה בנושא עד הבחירות בחודש ספטמבר אך לא עשה זאת, מה שהגביר עוד יותר את הלחץ האמריקני. האמריקנים רצו להקים את מנגנון הפיקוח גם בשל התחרות הכלכלית שלהם עם סין אבל גם בשל חשש ביטחוני מהשתלטות סינית על חברות טכנולוגיה בצורה שתאפשר ריגול.

G20 Leaders Summit In Osaka
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ועמיתו הסיני שי ג'ינפינג | צילום: רויטרס

מוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי נמסר כי הקבינט יתכנס שוב תוך שישה חודשים כדי לבחון את אופן עבודת הוועדה בכדי לבצע התאמות במידת הצורך.