לאחר חידוש היחסים בין המדינות: משלחת ישראלית ביקרה בצ'אד

הנציגים הישראלים, בהובלת משרד הכלכלה והתעשייה, הגיעו למדינה האפריקנית לבקשת הנשיא דבי, במטרה לבחון קידום שיתוף פעולה כלכלי והעברת ידע בנושאי חקלאות, ניהול מים ועוד

זמן צפייה: 01:14

משלחת ישראלית, בהובלת מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, ערכה לפני שבועיים ביקור בן שלושה ימים בצ'אד. זאת, בהמשך להסכם חידוש היחסים שנחתם בינואר האחרון עם המדינה האפריקנית בעלת הרוב המוסלמי.

בעקבות חידוש היחסים, ביקש נשיא צ'אד אידריס דבי שממשלת ישראל תשלח נציגים למדינתו, במטרה לבחון שיתופי פעולה כלכליים בין המדינות, וכן העברת ידע בתחומים שונים - בהם חקלאות, ניהול מים וחינוך.

במשלחת השתתפו, בין היתר, מנכ"ל המשרד לשיתוף פעולה אזורי, נציג חברת "אשרא", נציג משרד החקלאות ונציגת מכון הייצוא.

עוד בחדשות 13:

טראמפ: "תוכנית השלום תפורסם לאחר הבחירות בישראל"

רה"מ: "אם נידרש נצא למערכה רחבה"; תיעוד ניסיון חדירת המחבלים

לאחר 45 ימים: המכלית האיראנית עזבה את חופי גיברלטר

נשיא צ'אד, אידריס דבי, לאחר נחיתתו בנתב"ג
נשיא צ'אד, אידריס דבי, לאחר נחיתתו בנתב"ג | צילום: עמנואל נחשון, דובר משרד החוץ

כאמור, בינואר האחרון חתמו ראש הממשלה נתניהו ונשיא צ'אד דבי על חידוש היחסים בין המדינות. זאת, במהלך ביקורו של נתניהו במדינה. המגעים לחידוש היחסים בין המדינות, שנותקו בשנת 1972 בלחץ מדינות ערב, נחשפו לראשונה בחדשות 13. רה"מ נתניהו אמר בהצהרה המשותפת כי "צ'אד מדינה חשובה מאוד עבור ישראל". לדבריו, "אנחנו שואפים לידידות גם עם מדינות מוסלמיות נוספות באפריקה".

רה"מ נתניהו אמר כי הוא "מאמין שניתן להביס את הטרור אם נפעל יחדיו". נתניהו אמר כי "בחודש מארס תגיע לצ'אד משלחת כלכלית ישראלית כדי לבחון אפשרויות עבור חברות ישראליות". רה"מ התייחס בדבריו גם לגורמים איראניים ופלסטינים שניסו למנוע את המפגש: "מי שניסה לחבל בביקור - לא הצליח".

לאחר הפגישה בין השניים אמר דבי כי "העובדה שלא היו יחסים דיפלומטיים מאז 1972 לא מנעה שיתוף פעולה עם ישראל". דבי אמר כי השניים חתמו על כמה הסכמים, מלבד חידוש היחסים הדיפלומטיים, והוסיף כי "אנו מעוניינים בשיתוף פעולה עם ישראל בתחומי המים, החקלאות והאנרגיה". נשיא צ'אד אמר כי "אנו עומדים בפני אתגרים חשובים כמו מלחמה בטרור".

הנשיא אמר בהצהרה המשותפת לשני המנהיגים כי "אנו רוצים לחזק את שיתוף הפעולה עם ישראל כדי להילחם בטרור באזורנו". לדבריו, "הידידות שלנו עם ישראל לא באה במקום הסוגיה הפלסטינית, אלא אנחנו בעד קידום שלום בין ישראל לבין העולם הערבי".

רה"מ בנימין נתניהו ונשיא צ'אד, אידריס דבי
רה"מ בנימין נתניהו ונשיא צ'אד, אידריס דבי | צילום: רויטרס

טרם המראתו לצ'אד, אמר ראש הממשלה: "אני יוצא עכשיו לפריצת דרך ענקית בצ'אד – מדינה מוסלמית ענקית הגובלת בלוב וסודאן. זה חלק מהמהפכה שאנחנו עושים בעולם הערבי והמוסלמי. אני יכול לספר שזה מאוד מטריד ואפילו מעלה זעם אצל איראן והפלסטינים. הם מנסים למנוע זאת, ולא הצליחו. הבטחתי לכם בשורות גדולות, וגם אני מבטיח שיהיו עוד (ביקורים)". נתניהו סירב להתייחס לשאלות הכתבים על היועץ המשפטי והחקירות נגדו, ואמר: "אני הולך לשם ואשיב לכם בשיבה מצ'אד".

כזכור, במהלך ביקורו השנוי במחלוקת של דבי בישראל בחודש נובמבר האחרון, הציג נשיא צ'אד לראש הממשלה נתניהו וליועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת רשימה של דרישות בתחום שיתוף הפעולה בין המדינות והסיוע הצבאי והביטחוני. בין היתר, כוללת הרשימה שורה של ציוד צבאי שצ'אד מעוניינת לרכוש מישראל. כך אמרו לחדשות 13 בכירים במשרד החוץ, שמעורים בפרטי השיחות שנערכו בין המנהיגים.