סופית: חוק המצלמות נפל בכנסת – ח"כים רבים נעדרו מההצבעה

לאחר דיון סוער, במהלכו התעמת יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה עם רה"מ נתניהו - לא הצליחה הממשלה לגייס את 61 הקולות הנחוצים. 58 הח"כים שהגיעו הצביעו בעד, לא היו מתנגדים או נמנעים

זמן צפייה: 05:00

לאחר דיון סוער במליאת הכנסת, נפלה היום (רביעי) הצעת חוק המצלמות. הממשלה הזדקקה לרוב של 61 קולות כדי להעביר את החוק, ופירוש הדבר שראש הממשלה בנימין נתניהו היה צריך את תמיכת גוש הימין כולו – כולל חברי מפלגת ישראל ביתנו. עם זאת, רק 58 חברי כנסת משני צדי המפה הפוליטית הגיעו להצבעה – והחוק נפל, כאמור. כל הח"כים שהגיעו להצבעה הצביעו בעד, לא היו מתנגדים או נמנעים.

במפלגת כחול לבן הגיבו לכישלון החוק. יו"ר הסיעה אבי ניסנקורן אמר כי "הניסיון הבזוי של נתניהו לפגוע בבחירות דמוקרטיות וליצור תוהו ובוהו נכשל. כפי שאמרנו לאורך כל הדרך, ועדת הבחירות תפקח באופן מקצועי על טוהר הבחירות, כולל הצבת מצלמות מטעמה, ואנו סומכים ידינו עליה".

חברת הכנסת קארין אלהרר מסרה: "איזה פער יש בין ההצהרות המנופחות לאפס המעשים. בין מסיבות העיתונאים הפומפוזיות, לבין הירידה מהבמה לצלילי האזעקות. מהעברת המעונות למשרד החינוך ועד לסיפוח בקעת הירדן, בעולם של נתניהו הוא תמיד מבטיח - אבל לא מבטיח לקיים. הספינים קורסים כמו מגדל קלפים ונתניהו פגש את המציאות בה הוא נכשל - הוא נכשל בהקמת הממשלה, הוא נכשל בהצהרות הריקות 'למוטט את שלטון החמאס' והיום הוא נכשל בנסיון המחטף של חוק המצלמות. נתניהו, עם ישראל ראוי להרבה יותר. רד מהבמה, הפעם בכבוד".

עוד בחדשות 13:

דיון סוער על חוק המצלמות; עודה צילם את נתניהו: "אתה שקרן"

גם אם חוק המצלמות ייפול – מבחינת רה"מ מטרתו הושגה • פרשנות

ליברמן מתנגד לחוק המצלמות: "זה לא פיקוח – זו גניבת הבחירות"

נתניהו בנאום על חוק המצלמות
נתניהו בנאום על חוק המצלמות | צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ, הגיב אף הוא: "החוק שנודף ממנו ריח של גזענות מבית נתניהו והליכוד ירד סופית מסדר היום. לצערנו הרב, אנו חוששים שעדיין הליכוד ינסה לעורר פרובוקציות במגזר הערבי, במטרה לשבש את התוצאות ולחטוף את הבחירות, ולכן הקמנו סיירת מיוחדת בהובלת עמר בר לב. נתניהו מדיר אוכלוסיות שלמות וקורע את החברה הישראלית".

בטרם ההצבעה, אמר נתניהו: "אם ליברמן היה כאן ומביא את הח"כים שלו להצביע ועומד בהתחייבות שנתן לבוחר, אם לא היה מזגזג שוב, היינו מעבירים את החוק הזה ברוב מוחץ - ובוודאות היינו מונעים זיופים וגניבת בחירות. איך אפשר להתנגד לצילום בטלפון סלולרי שאנחנו משתמשים בו בכל מקום, כל המרחב הציבורי היום מכוסה בטלפונים סלולריים".

נאומו של ראש הממשלה לא עבר ללא הפרעה, לדבריו התפרץ יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, שקרא לנתניהו "שקרן" והטיח בו, לאחר הירי לעבר אשדוד אמש: "איך ברחת, מר ביטחון?". לאחר שנתניהו ירד מהבמה, הלך אחריו עודה וצילם אותו בטלפון הסלולרי – דבר שגרר עימות קולני עם חברי הליכוד מיקי זוהר ומאי גולן, ולהרחקתו של עודה מהאולם.

עימות בין נתניהו לעודה בדיון על חוק המלצמות
עימות בין נתניהו לעודה בדיון על חוק המלצמות | צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

חבר הכנסת יאיר לפיד (כחול לבן) נשא אף הוא דברים בטרם ההצבעה, ואמר כי "נתניהו איבד קשר עין עם החיים האמיתיים. התיקים הפליליים שלו,  זה תיקים של מישהו שכבר לא ממש מבדיל בין מותר לאסור. בעוד שישה ימים אנחנו יכולים להיפרד ממנו".

ביום שני, לאחר דיון סוער בוועדה המסדרת, נכשלה הממשלה בניסיון להשיג פטור מחובת הנחה וקיצור הליכים לחוק המצלמות. המשמעות הייתה שמפלגת השלטון יכלה להעלות את החוק לדיון בקריאה ראשונה רק היום. ההצבעה הסתיימה בתיקו של 12:12, כאשר נציגת ישראל ביתנו יוליה מלינובסקי הצביעה נגד החוק.

Gantzs
יו''ר כחול לבן בני גנץ

לאחר ההצבעה, יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בכנסת כי "היום השפיות ניצחה. חשפנו את תרגיל ההונאה של נתניהו - זהו ניצחון הדמוקרטיה, הממלכתיות. ניצחון מערכות שלטון החוק שעליהן נתניהו ניסה לערער. נתניהו ינסה לערער על תוצאות הבחירות. זו אינה התבוסה הראשונה שלו ואינה האחרונה". יאיר לפיד הוסיף: "שוב נתניהו הפסיד. הוא הפך ללוזר סדרתי שכולם סוחטים אותו".

נתניהו תקף את יו"ר ישראל ביתנו, שהקול של מפלגתו היווה את הקול המכריע בהצבעה בוועדה: "ליברמן שוב חבר לשמאל ולמפלגות הערביות. פעם הוא אמר שתוך 48 שעות הוא יחסל את הנייה, עכשיו תוך 48 שעות הוא עשה זיגזג והלך עם אחמד טיבי ואיימן עודה". רה"מ תקף גם את ראשי כחול לבן בני גנץ ויאיר לפיד ואמר כי "זה לא מפתיע שלפיד וגנץ חברו לאחמד טיבי ולאיימן עודה כדי לקבור את חוק המצלמות, כי הם הולכים יחד לממשלת שמאל שבה אחמד טיבי ואיימן עודה יהיו שרים בממשלה של לפיד וגנץ".