מתיחות ביטחונית: רה"מ צפוי לכנס את הקבינט בימים הקרובים

אחרי הביקורת שנשמעה על נתניהו, גם מתוך הממשלה שלו, על כך שהוא לא מכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני, ייתכן שהוא יכונס כבר במהלך חול המועד. בתוך כך, ישיבה סגורה של מועצת הביטחון של האו"ם תעסוק בהתנהלות הישראלית בהר הבית

זמן צפייה: 01:39

אחרי הביקורת שנשמעה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, גם מתוך הממשלה שלו עצמו, על כך שהוא לא מכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני, גורמים שמעורים בפרטים אמרו הערב (רביעי) לחדשות 13 כי בכוונת ראש הממשלה לכנס את הקבינט כבר במהלך הימים הקרובים.

ייתכן שכינוס הקבינט יקרה כבר במהלך חול המועד, וזה קורה גם אחרי הביקורת שנשמעה אך גם אחרי צבר של אירועים ביטחוניים, שלאחריהם נתניהו נמנע מכינוס הקבינט. האירועים הלילה, שהחלו בהר הבית ונמשכו בהסלמה בדרום, קשורים באופן ישיר.

האירועים הללו מובילים לביקורת בינלאומית מאוד רחבה מכל מדינות ערב, בהם ירדן, מצרים, מרוקו, קטר וסעודיה, שגינו את ההתנהלות הישראלית, וגם הממשל האמריקני והאירופאים עוקבים בצורה אדוקה אחרי מה שקורה בישראל בימים אלה, במיוחד סביב הר הבית.

דוברת הבית הלבן אמרה הערב על המצב בהר הבית: "אנו מודאגים מאוד מהאלימות המתמשכת, וקוראים לכל הצדדים להימנע מהסלמה נוספת ולפעול להפחתת המתיחות והחזרת השקט לאזור".

Whatsapp Image 2023 04 05 At 1
שוטרים בהר הבית | צילום: רויטרס

גורמים ישראליים אמרו לחדשות 13 הערב כי מחר צפויה להתקיים ישיבה סגורה של מועצת הביטחון של האו"ם, בנוגע להתנהלות הישראלית בהר הבית, לבקשת סין ואיחוד האמירויות. היום, מתוך ניסיון של נתניהו להרגיע את הביקורת הבינלאומית, הוא פרסם הודעה ברורה שבה נאמר כי ישראל מנסה להוביל להרגעת הרוחות, וכי אין בכוונת ישראל להפר את הסטטוס-קוו בהר הבית.

זו אמירה שמנסה להוריד קצת את הלהבות, אחרי הביקורת הקשה, במיוחד מהצד הירדני, וגם להעביר מסר לאמריקנים ולאירופאים בעת המתוחה הזו.

דיון מועצת הביטחון של האו''ם על הר הבית
דיון מועצת הביטחון של האו''ם | צילום: רויטרס

המתיחות הביטחונית הגיעה הלילה לשיא לקראת ערב חג הפסח, עם עימותים אלימים בין עשרות מתפללים פלסטינים לבין כוחות משטרה במסגד אל-אקצא, ועם שיגור של 16 רקטות מרצועת עזה לעבר שדרות, כתגובה לאירוע. אחת מהרקטות פגעה במפעל בשדרות.

הסבב הנוכחי החל כאשר מאות מתפללים פלסטינים התבצרו בהר הבית, הכניסו למסגד זיקוקים, מקלות ואבנים וסירבו להתפנות. על פי המשטרה, נעשו נסיונות להידברות אך הצעירים נעלו את דלתות המסגד והחלו בקריאות הסתה והתפרעות.

לבסוף נכנסו כוחות המשטרה אל שטח המסגד והחלו עימותים קשים עם המתפללים, במהלכם נפצעו 12 פלסטינים. במהלך פינוי המסגד נורו זיקוקים לעבר השוטרים ויודו לעברם אבנים. בנוסף, באחד התיעודים נראים שוטרים מכים באלימות פלסטינים במסגד. מאז הבוקר השקט במקום נשמר.