אושר בקבינט: ישראל תפעל למנוע את קריסת הרשות הפלסטינית

כחודשיים וחצי לאחר שהתכנס לאחרונה, שרי הקבינט המדיני-ביטחוני דנו בהקלות לפלסטינים שנחשפו בחדשות 13. גורמי הביטחון אמרו כי "יש צורך מיידי לנקוט בצעדים למנוע את קריסת הרשות, זה אינטרס שלנו", בן גביר תקף: "הם אויב ולא עושים עסקים עם אויבים"

זמן צפייה: 01:19

כחודשיים וחצי לאחר שהתכנס לאחרונה, שרי הקבינט המדיני-ביטחוני דנו הערב (ראשון) בהקלות לפלסטינים כפי שפורסם בחדשות 13. גורמי הביטחון אמרו בדיון כי "אנחנו חייבים לפעול לחיזוק הרשות הפלסטינית", והוסיפו כי "יש צורך מיידי לנקוט בצעדים למנוע את קריסת הרשות, זה אינטרס שלנו". השר איתמר בן גביר תקף: "הם אויב ולא עושים עסקים עם אויבים. הם כמו חמאס - זו נבלה וזו טרפה. כל הזמן מדברים על הרשות וחולשתה מה יקרה אם היא תהיה חזקה?".

ברוב של 8 חברים מול מתנגד אחד ונמנע אחד הוחלט בקבינט לאמץ את הצעת ההחלטה שהביא בפניה ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בהיעדר שינוי בהערכה הלאומית, ישראל תפעל למנוע את קריסת הרשות הפלסטינית, תוך קידום התביעה לחדול מפעילותה נגד ישראל בזירה הבינלאומית המשפטית-מדינית, מן ההסתה במערכות התקשורת והחינוך שלה, מן התשלומים למשפחות המחבלים והרוצחים ומהבנייה הבלתי-חוקית בשטחי C".

שאר הצעותיו של ראש הממשלה שעלו בקבינט התקבלו פה אחד, ובהם החלטה כי זרועות הביטחון יוסיפו לפעול בנחישות לסיכול הטרור, וכי ראש הממשלה ושר הביטחון יביאו בפני הקבינט צעדים לייצוב המצב האזרחי בזירה הפלסטינית. הקבינט תמך פה אחד באמירתו של שר הביטחון שהקריאות לסרבנות פוגעות פגיעה קשה בביטחון ישראל, ושיש לגנותן ולפעול להותרת זרועות הביטחון מחוץ לשיח הפוליטי.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר הביטחון יואב גלנט אמר בדיון: "צה"ל וארגוני הביטחון חזקים ועומדים היטב במשימותיהם. צה"ל מתוח במספר חזיתות. במודיעין, בהגנה, בהתקפה. למרות האתגר הרב זירתי, אנחנו מצליחים לפעול בכל מקום נדרש ובמקביל להערך ליעד המרכזי שלנו - האיום האיראני. הקולות שעולים סביב האיומים בסרבנות או הפסקת ההתנדבות הם משחק באש, מדובר בפרס לאויבים שלנו, ושמעתם עכשיו עד כמה האתגרים רציניים.

"אסור להשלים עם מצב בו יש מי שמשתמשים בצה״ל ובגופי הביטחון לקידום עמדותיהם הפוליטיות תוך איום בסרבנות או קריאה לסרבנות", הוסיף גלנט, "זהו מעשה פסול ומסוכן הפוגע בביטחון המדינה. הסרבנות היא פרס לאובינו, וכמו שאתם רואים בימים האחרונים ושומעים בסקירות - יש לא מעט כאלה. מצפה מכל נבחרי הציבור, מימין ומשמאל, שישמיעו אמירה ברורה להשארתו של צה״ל מחוץ למחלוקת הפוליטית ומעל ומחוץ לכל מחלוקת, זה בנפשנו".

יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, בסוף השבוע פורסם בחדשות 13 כי הקבינט צפוי לדון בשורת צעדים לרווחת הרשות הפלסטינית, זאת בשל "מצבה החמור של הרשות וקריסתה האפשרית", והפרסום עורר סערה - כאשר ביקורת רבה נשמעה מצד בכירים בממשלה על הכוונה להוביל לחיזוק הרשות.

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט סבורים שחיזוק הרשות הפלסטינית ונקיטת צעדים עבורה הם אינטרסים ישראליים-ביטחוניים, אך שרים בקבינט אמרו לחדשות 13: "כך לא נראית ממשלת ימין על מלא. הרשות הפלסטינית מעודדת טרור ומקבלת מישראל פרס". השר בן גביר הודיע עוד לפני הדיון שהוא מתנגד למהלך, והשר בצלאל סמוטריץ' גם הוא הביע התנגדות לחלק ניכר מהצעדים המתוכננים.

רה''מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בטקס סיום קורס טיס בחצרים
רה''מ נתניהו ושר הביטחון גלנט | צילום: רויטרס

בין הצעדים שנדונו, כפי שפורסם בחדשות 13: בניית אזור תעשייה לפלסטינים, פיתוח אסדת "מרין" שלמעשה כבר קיבלה את אישור ראש הממשלה אך מדובר בעיקר ביידוע של השרים, וכן צעדים כלכליים-אזרחיים. כמו כן, ייתכן שייבחנו היתרי VIP לבכירים פלסטינים - שנשללו על-ידי הקבינט לפני כמה חודשים.

השר בן גביר, כאמור, מתנגד ל"החלטה המבישה להעניק הקלות והטבות לרשות הפלסטינית", לדבריו, והוא טוען כי "אין אבסורד גדול מכך שהגוף שמעודד טרור, משלם משכורות למחבלים ומשפחותיהם, מעודד במערכת החינוך להסתה בעד רצח יהודים, משתלט על שטחים ביהודה ושומרון - יזכה בעיצומו של גל טרור לסל צ'ופרים מממשלת ישראל. אני בטוח ששאר חבריי לקבינט, שרי ממשלת הימין, יצטרפו לעמדתי ולא יתנו ידם להצעה ההזויה הזו".