תיקי רה"מ: שרה נתניהו וח"כ איתן כבל העידו במשטרה

אשת רה"מ העידה במשטרה במסגרת "פרשת המתנות" בה חשוד רה"מ בקבלת טובות הנאה. ח"כ כבל העיד במשטרה בפרשת נתניהו-מוזס

נתניהו ורעייתו, ארכיון

חקירת פרשות נתניהו מסתעפת: השבוע העידה במשטרה רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, במסגרת במסגרת החקירה שמתנהלת נגד ראש הממשלה על קבלת טובות הנאה – קבלת המתנות מאנשי עסקים (תיק "1000"). במקביל נחשף הבוקר (חמישי) בתכנית "דקלסגל" בגלי צה"ל כי  יוזם חוק "ישראל היום" ב-2014, חבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני), מסר השבוע עדות במשטרה בפרשת נתניהו-נוני מוזס ("תיק 2000").

ח''כ כבל חשף: מסרתי עדות (פייסבוק)
ח''כ כבל חשף: מסרתי עדות (פייסבוק)

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

על פי המידע שמתפרסם, גם רעיית ראש הממשלה זכתה לאותן מתנות – בהן שמפניות – שדאג לקנות עבורה איש העסקים ארנון מילצ'ן. היא התבקשה להעיד במשטרה, ויש להדגיש כי זו לא חקירה באזהרה – נתניהו אינה חשודה בפרשה בשלב זה. במסגרת העדות רעיית ראש הממשלה נשאלה גם על טובות ההנאה שהתקבלו לכאורה מצד איש העסקים ג'יימס פאקר.

כבל, שמסר עדות ב"תיק 2000", נדרש לספר לחוקרי המשטרה על המגעים לקידום החוק, שעלה גם בשיחות הישירות בין ראש הממשלה למוזס. "זומנתי למשטרה לפני יומיים לתת עדות קצרה, העדות הייתה קצרה", אמר כבל בריאיון לגלי צה"ל. " רצו לבדוק האם ידעתי, אני לא רוצה להיכנס לפרטים. נתתי את כל מה שיכולתי לדעת כי לא היה לי שמץ של מושג מכל השיח בני שני האישים, השיח הלא מכובד והמביך הזה".

העיד במשטרה. השר לוין (פלאש 90)
העיד במשטרה. השר לוין (פלאש 90)

"לא הכרתי את מוזס כשהחלטתי על החוק"

"הופתעתי מאוד מהדיווחים על השיחה ביניהם, אתה לא מאמין, פשוט כך", הוסיף כבל. הח"כ הסביר כי לא התקיימו בינו לבין מוזס מגעים לפני הגשת הצעת החוק: "לא הכרתי את מוזס כשהחלטתי על כך, כפי שלא הופעלתי כשאני מוביל את הקרב על התאגיד, זו שליחות אישית מתוך אמונה לגבי איך שוק התקשורת צריך להיות. ברור שהוא בעל אינטרס כמו שכל האחרים התגייסו למען ישראל היום. יש בעלי אינטרסים מכל הכיוונים".

כבל הוסיף וטען: "עשיתי את העבודה מא' ועד ת'. ידעתי שיגיע השלב שבו אשאל את השאלות הללו". כשנשאל האם הסיקור שקיבל ב"ידיעות אחרונות" השתפר בעקבות הצעת החוק, השיב: "מה רע בכך? אני ח"כ מצטיין, אני מוכרח להגיד שלא בצניעות. שאגיש תלונה על זה? האם אני צריך להרים טלפון לעורך ולומר לו להפסיק עם זה? גם בתקופה שהגשתי את החוק הייתי בקרב מול ידיעות אחרונות, לא חשבתי מה יקרה ביום שאחרי".

ח"כ כבל הסביר מדוע הצעת החוק, שתרמה להפלת הממשלה הקודמת, לא נדונה כעת בכנסת: "החוק לא על השולחן כי אין לו סיכוי בקואליציה אבל הבנתי שלא נכון ללכת בכיוון הזה. הדרך הנכונה היא דרך ההגבלים העסקיים. נקודת המוצא שלי היא אחת, לא השתנה דבר. ישראל היום מחסל את שוק הפרינט בישראל".

כבל קרא לנתניהו לצאת לנבצרות, והוסיף: "נוני הוא אדם פרטי, אני מציע להמתין ולראות - אבל אם הדברים הם כפי שהם הוא יצטרך לזוז הצידה". על השפעת הפרשה אמר: "תקשורת ופוליטיקאים הם די דומים, ושתי הקבוצות נמצאות בתחתית שוק האהדה. נצטרך לבנות יחסים מחודשים, אמון מחודש. זה לא יכול יותר להמשיך כפי שהיה".

נתניהו ומוזס, ארכיון (פלאש 90 רוני שוסטר)
נתניהו ומוזס, ארכיון (פלאש 90 רוני שוסטר)

השבוע חשף כתבנו גיא פלג כי במהלך אחת הפגישות שהוקלטו, אמר מוזס לנתניהו: "אם אני ואתה נסכים על חוק, אני אעשה כל מה שאני יכול שתהיה פה כמה זמן שתרצה. אני מסתכל לך בעיניים ואומר לך את זה בצורה הברורה ביותר". בתחילת השבוע גם חשף במפתיע פלג כי איש העסקים שנחקר בפרשה הוא מוזס.

אתמול דווח כי השר יריב לוין מסר בימים האחרונים עדות על פרשת נתניהו-מוזס: לוין נקרא לתת עדות האם נתניהו התייעץ איתו בשנת 2014, מתוקף אחד משני התפקידים ששימש בהם באותה שנה - יו"ר הקואליציה ואחר כך יו"ר ועדת הכנסת - בכל הנוגע לאפשרות לקדם חוק שיגביל את תפוצת העיתון "ישראל היום".

להערכת המשטרה, בין נתניהו למוזס התקיימו פגישות רבות, ולא רק השתיים שהוקלטו, אך לא יודעים להעריך את המספר המדויק שלהן. בין השניים תיווכו שורה של מקורבים, והמשטרה מתכוונת לגבות מכולם עדות.

עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב סבאג, המייצגות את מוזס מסרו כי "אנו מנועים מלהגיב מטעמי החקירה, ולפיכך לא נתייחס לפרסומים שונים, שהיו ושיהיו. אנו מציעים להמתין לסיום החקירה, אז תתבהר התמונה המלאה".

בידי המשטרה נמצאות לפחות שתי הקלטות של שתי פגישות שונות שקיימו נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס. שתי הפגישות נערכו בלשכת ראש הממשלה בירושלים ואורכן של שתי ההקלטות שבידי המשטרה הוא כשעה כל אחת. אחת הפגישות התקיימה לפני פיזור הכנסת ב-1.12.2014 ואילו השנייה התקיימה מיד אחרי פיזור הכנסת.