שלילת תקציבים ופיטורי מרצים: הצעת חוק ל"הוצאת הטרור מהאקדמיה"

אחרי סערת האמירות השנויות במחלוקת מצד מרצים באוניברסיטאות, יו"ר הקואליציה אופיר כץ הגיש בשיתוף עם התאחדות הסטודנטים הארצית הצעת חוק לפיה מוסד יחויב לפטר מרצה או חוקר אם יתבטא או יפעל באופן המסית לטרור או תומך בארגון טרור - אחרת ישללו מהמוסד תקציבים. במקביל, בשלטי חוצות באיילון הוצגו ציטוטים של מרצות, בהם של ד"ר ענת מטר שספדה למחבל ווליד דקה. ועד ראשי אוניברסיטאות המחקר גינה: "קמפיין רדיפה והסתה נגד חברות סגל שעלול להתיר את דמן"

קמפיין שלטי החוצות באיילון
קמפיין שלטי החוצות באיילון | צילום: התאחדות הסטונדטים הארצית

לאחר מספר אמירות שנויות במחלוקת מפי מרצים באוניברסיטאות, יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, הגיש היום (שני), בשיתוף התאחדות הסטודנטים הארצית, הצעת חוק "להוצאת הטרור מהאקדמיה", בצירוף חתימותיהן של נציגים מסיעות הקואליציה והאופוזיציה.

במקביל, התאחדות הסטודנטים החלה אמש בקמפיין בעד קידום החקיקה, הכולל שלטי חוצות בנתיבי איילון בהם מופיעים ציטוטים של חברי סגל אקדמי, כגון ד"ר ענת מטר מאוניברסיטת תל אביב, שספדה למחבל ווליד דקה לאחר מותו, ותיארה אותו כ"אהוב ומקור השראה", ופרופ' נדירה שלהוב-קירבוקיאן, שאמרה בזמן המלחמה: "זהו הזמן לבטל את הציונות" - ועוכבה לחקירה בעקבות כן, לאחריה שוחררה לביתה.

פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן בבית המשפט
פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן בבית המשפט | צילום: חדשות 13

ועד ראשי אוניברסיטאות המחקר גינה את הקמפיין וטען כי "תחת כסות של 'מלחמה בטרור' מנוהל קמפיין רדיפה והסתה כנגד חברות סגל, אשר עלול, חס וחלילה להתיר את דמן. לא מתקבל על הדעת שקמפיין הממומן מכספי הסטודנטים, יעודד שיסוי ואלימות".

"אנו מגנים בנחרצות כל גילוי של תמיכה באלימות, מכל סוג שהוא", הוסיפו, "וקוראים להתאחדות הסטודנטים לפעול באחריות ולהסיר את הקמפיין לאלתר. קמפיינים שכאלה הם מסוכנים ופסולים במהותם, ואין להם מקום, בפרט באווירה הציבורית הנוכחית".

לפי הצעת החוק אותה הקמפיין מקדם, מוסד יחויב לפטר מרצה, איש הוראה או חוקר, אם יתבטא או יפעל בעד שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, יסית לטרור או אם יתמוך בארגון טרור, במאבק מזוין או במעשה טרור, של מדינת אויב, של ארגון טרור או של יחידים נגד מדינת ישראל. כמו כן, מרצה שפוטר בעקבות אלו לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים ותמיכות מהמוסד. בנוסף, תקציבים יישללו למוסד אשר לא יפטר מרצה לפי ההוראות הללו.

יו"ר הקואליציה אופיר כץ
יו"ר הקואליציה אופיר כץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר הקואליציה, אופיר כ"ץ, אמר לאחר הגשת הצעת החוק: "לא נאפשר השתלטות של טרור על האקדמיה של מדינת ישראל במסווה 'חופש הביטוי', לא נאפשר את האמירות תומכות הטרור, והרוח הגבית לפעילות נגד ישראל, הגיע הזמן למאבק בטרור באקדמיה, ואני מחוייב לו".

יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אלחנן פלהיימר, הוסיף: "הגיעה העת להוציא את הטרור מהאקדמיה, לא ניתן לתופעה הזאת להימשך. אנחנו קוראים לכל חברי הכנסת מכל קצוות הכנסת להביע תמיכה בהצעת החוק הזאת, חופש ביטוי כן, הסתה לטרור - חד משמעית לא".

ח"כ אחמד טיבי הגיב על הקמפיין בישיבת סיעת חד"ש תע"ל, ואמר: "בשמי ובשם סיעת חד"ש תע"ל אני מגנה בכל לשון של גינוי את הקמפיין הפאשיסטי, קמפיין ההסתה של התאחדות הסטודנטים הארצית נגד מרצות ואקדמאיים שדעתם שונה לגבי המלחמה. מדובר בניצול ציני של כספי הסטודנטים עצמם. טוב עשה ועד ראשי אוניברסיטאות המחקר שגינה את הקמפיין וקרא להוריד את שלטי החוצות האלו, שמתירים את דמן של המרצות".