נשיא ברזיל: "לא שיניתי את דעתי לגבי העברת השגרירות לירושלים"

ז'איר בולסונארו התייחס לאפשרות העברת הנציגות הדיפלומטית של מדינתו בישראל. על ונצואלה: "המצב לא יכול להישאר כפי שהוא, אם תהיה פלישה צבאית לשם, הפרלמנט ידון באפשרות שנצטרף אליה"

זמן צפייה: 01:16

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, התייחס הלילה (שלישי) להעברת שגרירות מדינתו בישראל לירושלים, ואמר כי "לא שיניתי את דעתי בנושא". הדברים נאמרו במהלך ריאיון, שבו התייחס גם למצב בוונצואלה וליחסים עם ארה"ב.

על ניסיון ההפיכה בוונצואלה, אמר בולסונארו כי "המצב אינו יכול להישאר כפי שהוא". עוד הוסיף כי במידה וארה"ב או מדינות אחרות יפלשו לוונצואלה, הוא יעלה בפרלמנט הצעה להצטרף למהלך כזה.

לעוד כתבות בנושא:

נשיא ברזיל לאחר ביקור ב"יד ושם": אין ספק שהנאצים היו שמאלנים

נשיא ברזיל נחת בישראל: "הידידות בין שני העמים היא היסטורית"

ברזיל: "ההחלטה בנוגע לשגרירות תצטרך לתרום ליציבות במזה"ת"

נתניהו נפגש עם בולסונרו
נתניהו נפגש עם בולסונרו | צילום: לע"מ

בשבוע שעבר, כזכור, נשיא ברזיל הגיע לישראל במסגרת ביקור רשמי שארך שלושה ימים. במהלך הביקור, חתמו נתניהו ובולסונארו על הסכמים בילאטרליים בתחומי הביטחון, ביטחון הפנים, התעופה, המדע והטכנולוגיה ומזכרי הבנות בתחומי הבריאות והסייבר. בניגוד להבטחה כי יעביר את שגרירות מדינתו לירושלים, בולסונארו הודיע כי יפתח משרד מסחר רשמי של ממשלת ברזיל בבירה, שיהיה כפוף לשגרירות - שתישאר בתל אביב. במהלך ביקורו סייר בולסונארו במנהרות הכותל, בכותל המערבי וביקר גם ב"יד ושם".

לאחר הביקור, אמר נשיא ברזיל כי "אין ספק שהנאצים היו שמאלנים", והסכים עם טענת שר החוץ שלו, כי "הפאשיזם והנאציזם הם תופעות של השמאל". דבריו, שנאמרו זמן קצר לאחר שהדליק משואה לזכר 6 מיליון הנספים במוסד להנצחת השואה, הכעיסו רבים בישראל.

פגישה משולשת עם נתניהו, נשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס ומזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו
פגישה משולשת עם נתניהו, נשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס ומזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו | צילום: אבי אוחיון /לע"מ

בטקס קבלת הפנים בנתב"ג אמר בולסונארו: "אני מתרגש להיות פה. הידידות בין שני העמים היא היסטורית. צריך לנצל את הפוטנציאל של שתי המדינות".ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקיבל את פניו בשדה התעופה, בירך את בולסונארו: "ביקרתי אצלך לפני שלושה חודשים. התרשמתי מהאמונה שלך במורשת המשותפת שלנו. ידידי הנשיא, אנחנו עושים היסטוריה יחד. כשנכנסת לתפקידך בינואר השנה פתחנו עידן חדש ביחסים".

בולסונארו מתחזק קשר אישי וחם עם נתניהו ראש הממשלה טס להשבעה בברזיל, שם נפגש עם מנהיגים נוספים, בהם ידידו ראש ממשלת הונגריה הלאומן, ויקטור אורבן, מנהיגי הונדורס וצ'ילה ושר החוץ האמריקני מייק פומפיאו. "זהו עידן חדש לברזיל", אמר נתניהו לכתבים מקומיים, "ישראל וברזיל הם עמים אחים".

עוד במהלך קמפיין הבחירות שלו, וגם אחרי שנבחר, הבטיח בולסונארו שיעביר את שגרירות ברזיל מתל אביב לירושלים. בנובמבר האחרון צייץ הנשיא הברזילאי בטוויטר ש"ישראל היא מדינה ריבונית ועל כן היא שתחליט היכן נמצאת בירתה", אולם במהלך התקופה האחרונה הוא ומקורביו נשמעו מסוייגים הרבה יותר.