גנץ: "אם לא יהיה שינוי עמוק ברפורמה לא יהיו הסכמות"

יו"ר המחנה הממלכתי נשא דברים בפתח ישיבת הסיעה, ואמר כי יש צורך ביותר משינויים קוסמטיים בתוכניתו של השר לוין. גנץ התייחס גם לדברים שאמר רה"מ על ההפגנה בת"א: "גם נתניהו יודע שמחאה ברחובות אפקטיבית, אחרת לא היה יוצא בעצמו להפגנות ההסתה בכיכר ציון"

בני גנץ
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר בני גנץ אמר היום (שני) בפתח ישיבת הסיעה כי "ידינו המושטת לא באה לחתום על הכשר לשינוי המשטר בישראל תמורת תיקונים קוסמטיים - אם לא יהיה שינוי עמוק ברפורמה לא יהיו הסכמות"

"בשבת צעדו ברחבי הארץ מעל מאה אלף אנשים מתוך דאגה עמוקה לדמוקרטיה הישראלית", אמר גנץ. "לא עבר יום וראש הממשלה בחר להתייחס לדאגה הזו בביטול ואמר ש'אם כל ההפגנות קרתה בבחירות'. אזרחים מודאגים ראויים ליחס מכבד מראש הממשלה, שגם אם רובם לא בחרו בו - הוא ראש הממשלה שלהם. במקום זאת, עושים להם דה לגיטימציה, ומזלזלים בהם".

"גם נתניהו יודע שמחאה ברחובות אפקטיבית", הוסיף גנץ, "אחרת לא היה יוצא בעצמו להפגנות ההסתה בכיכר ציון, לא היה מניע הפגנות בתקופת הממשלה האחרונה מול בתיהם של נבחרי הציבור מהימין, ולא היה מפעיל פעילים ברשתות החברתיות. דעת הקהל חשובה ומשפיעה. בלי לגיטימציה ציבורית - ממשלות מתפוררות.

בני גנץ נואם במטה המחנה הממלכתי בליל הבחירות 2022
בני גנץ נואם במטה המחנה הממלכתי בליל הבחירות | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

עוד אמר גנץ: "אני קורא למפגינים כולם - המשיכו לצאת ולמחות במסגרת החוק. זה חשוב מאוד, ואפקטיבי מאוד. שקט הוא לא רק רפש כפי שכתב ז'בוטינסקי - שקט הוא דגל לבן המונף על מורשת מייסדי המדינה אנחנו לא נאפשר רגע של שקט. נכון שהבחירות הן ההליך הדמוקרטי המרכזי - אך הן אינן חזות הכל או צ'ק פתוח לפגיעה בערכי הדמוקרטיה הבסיסיים. 'דמוקרטיה של בחירות', בלי חופש ביטוי, בלי תקשורת חופשית, בלי זכויות אדם וללא מערכת איזונים ובלמים היא דמוקרטיה על הנייר בלבד".

"אני קראתי לדיאלוג וליצירת בסיס מוסכם לרפורמות. הגם שכך, אני אומר לנתניהו ולחברי הקואליציה - אל תטעו במי שמושיטים את ידם לדון בהסכמות רחבות. אם לא יהיה שינוי עמוק שיבטא הסכמה רחבה ושמירה על ישראל כדמוקרטיה מהותית עם הפרדת רשויות וביקורת שיפוטית - לא יהיו הסכמות בכלל. עליכם לא רק להיכנס לחדר - אלא לעשות זאת מתוך ראיה של האינטרס העמוק של מדינת ישראל - בלב פתוח ובנפש חפצה".

"אני שב וקורא להקים צוותי עבודה שיניחו בפני הכנסת רפורמה ראויה ורחבה כולל נדבכים נוספים על אלו הקיימים", סיכם גנץ, "אף צד לא יצא עם מלוא תאוותו בידו - אך מדינת ישראל כולה תרוויח אם נצליח. בהזדמנות הזו אני מבקש לחזק את נשיא המדינה שפועל באופן נכון, שקט ומכובד למען הסכמה רחבה בעם - ואני מקווה שהוא יוכל להיות חלק מרכזי בפתרון ראוי ומאוזן".

הרמטכ''ל הרצי הלוי מקבל דרגות רב-אלוף
הרמטכ''ל הרצי הלוי מקבל דרגות רב-אלוף | צילום: אלכס קולומויסקי

גנץ התייחס גם לטקס חילופי הרמטכ"לים שנערך היום, ואמר: "ראשית, אני רוצה להודות בשם כל אזרחי ישראל לרמטכ"ל היוצא רא"ל אביב כוכבי שהייתה לי הזכות לשרת איתו ולפקד עליו במהלך העשורים האחרונים. אביב הוא קצין מיוחד שיודע לראות דברים ממעוף הציפור - ולרדת למחילות העמוקות ביותר של הפרטים הקטנים. מפקד ישר, עקשן ונחוש שעשה רבות למען ביטחון ישראל. אביב, תודה על עשורים של שותפות שאין לי ספק שתמצא את דרכה להימשך".

שר הביטחון בני גנץ עם הרמטכ''ל הבא - אלוף הרצי הלוי
שר הביטחון לשעבר בני גנץ עם אלוף הרצי הלוי | צילום: אלעד מלכה

"אני מבקש לברך את הרמטכ"ל הנכנס רא"ל הרצי הלוי", הוסיף שר הביטחון לשעבר, "בנוסף ל'כרטיס המלא שלו' בכל זירות הפעולה, הוא מפקד ישר כסרגל, נועז, עמוק ויצירתי. אני סמוך ובטוח שיוביל את צה"ל בדרך ממלכתית, ימשיך לבנות את הכוח, וישמור על הכוחות שהם הדבר היקר לנו ביותר. האנשים ורוח צה"ל הם מה שבונה את צה"ל, ואין לי ספק שהרצי ידע לפתח אותם ולשמור עליהם מול כל תרחיש - ביטחוני, חברתי או כזה המאופיין בקשיים ממקור פוליטי. הרמטכ"ל - בהצלחה! שמור על צה"ל, על ערכיו, על חייליו ומפקדיו. שמור על מדינת ישראל".