נתניהו על הפוסט נגדו: "נחצה גבול, סכנה לדמוקרטיה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפוסט שכתב אל"מ במיל' זאב רז, לפיו "ראש ממשלה שנוטל סמכויות דיקטטוריות הוא בן מוות" וטען כי "אנחנו עדים לגל גובר של הסתה", וכי "מידי יום נחצים גבולות". עוד הוא הוסיף: "מצפה מגורמי אכיפת החוק לפעול באופן מיידי נגד מי שמסית או מאיים ברצח"

זמן צפייה: 06:49

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הלילה (בין שבת לראשון) לפוסט שכתב אל"מ במיל' זאב רז, מוביל תקיפת הכור בעיראק ב-1981, לפיו "ראש ממשלה שנוטל סמכויות דיקטטוריות הוא בן מוות" וכי "דין הרודף שלי אומר: אם על ארצי השתלט אדם שמנהיג אותה באופן לא דמוקרטי - חובה להרוג אותו".

בתוך כך, נתניהו טען כי "בשבועות האחרונים אנחנו עדים לגל גובר של הסתה", וכי "מידי יום נחצים גבולות". לדבריו, "נדמה היה שכל הגבולות נחצו באיומים על נבחרים ציבור ועליי, אבל מסתבר שלא - כי היום שמענו וחזינו באיום לרצח. איום מפורש לרצח של ראש ממשלה בישראל. אני יודע שיש ויכוח מה מסכן את הדמוקרטיה, אבל זה לא דבר שנתון לוויכוח - זה סכנה אמתית לדמוקרטיה".

כמו כן, נתניהו קרא לגורמי אכיפת החוק לפעול בנושא: "אני מצפה מגורמי אכיפת החוק וגורמי הביטחון, שדיברו באופן ברור וחד בזמן הממשלה הקודמת על תופעות פחותות בהרבה בחומרתן, שייצאו לפחות באותה חומרה ובאותה בהירות נגד התופעה המחרידה הזאת. אני מצפה מגורמי אכיפת החוק לפעול באופן מיידי נגד מי שמסית או מאיים ברצח, ואני גם מצפה מראשי האופוזיציה לדבר גם הם באותה תקיפות ובאותה עוצמה שדיברתי אני. אנחנו נתונים בזמנים לא פשוטים ואנחנו צריכים כוונות לעשות את מה שנידרש מאיתנו כמנהיגי ציבור אחרים. אסור לשתוק סביב העניין הזה".

הפוסט של זאב רז
הפוסט של אל"מ במיל' זאב רז

אמש, לאחר שהמשטרה הודיעה כי רז ייחקר בחשד להסתה ואיומים בלהב 433, עו"ד דניאל חקלאי, שמייצג את אל"מ במיל' זאב רז, התייחס להחלטת המשטרה לפתוח נגדו בהליך פלילי. לטענת חקלאי, "זאב רז לא קרא לפגוע באיש לרבות נתניהו. הוא שיתף פוסט שהתמקד בתסריט שבו הופכת מדינת ישראל לדיקטטורה. כך או אחרת, הוא חזר בו, מחק את הדברים והסתייג מהם מפורשות".

"הוא אכן חושש מאד מהפיכה משטרית שתהפוך את מדינתנו לדיקטטורה. מדובר בדאגה לה שותפים מרבית אזרחי מדינת ישראל לפי כל הסקרים. אך מובן שההתנגדות להפיכה זו תבוצע אך ורק בדרך של התנגדות בלתי אלימה", הוסיף חקלאי.

בהמשך, עורך דינו של רז קרא לפתוח בחקירה נגד בנו של ראש הממשלה - יאיר נתניהו על "קריאתו הפומבית להעמיד לדין את אנשי הפרקליטות שהעמידו לדין את אביו - ולהענישם בעונש שקבוע בחוק העונשין בגין בגידה". לדברי עורך הדין, "נתניהו קרא להרוג את אנשי הפרקליטות שביצעו את מלאכתם באומץ. עד היום לא נפתחה כל חקירה בעניינו אף שלא חזר בו מהדברים".

הפוסט השני של אל''מ (במיל') זאב רז
הפוסט השני של אל''מ (במיל') זאב רז

גם בפרקליטות התייחסו למקרה, ולפרסומים נוספים ברשתות החברתיות "החורגות באופן מובהק מביקורת לגיטימית ועניינית ומגבולות חופש הביטוי". בהודעה שפורסמה מטעמה נמסר "פרקליטות המדינה רואה בחומרה את הקצנת השיח הציבורי, אליו חודרות יותר ויותר אמירות קיצוניות ובוטות".

"הפרקליטות אישרה בימים האחרונים למשטרת ישראל לפתוח בחקירה במספר מקרים של התבטאויות חמורות, שהעלו חשד לעבירה של הסתה לאלימות. הפרקליטות לא תהסס לאשר חקירות פליליות במקרים של התבטאויות החורגות מגדרי חופש הביטוי, בין אם נשמעו מאדם המשתייך למחנה כזה או למחנה אחר, ובמקרים המתאימים אף תעמיד לדין", הוסיפו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יצוין כי זמן קצר לאחר פרסום הפוסט ובעקבות הסערה שהתעוררה עקב כך - מחק רז את הדברים וכתב: "הפוסט שהעליתי כאן עם המילים 'דין רודף' היה ציטטה של אדם שחזר בו, ומחקתי אותו. אינני מזדהה עם פוסט זה ועם רוח הדברים". אל"מ (במיל') רז היה אחד מהעותרים לבג"ץ ב-2020 נגד האפשרות להטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו והוא בין החתומים על "מכתב הטייסים".

בהודעת המשטרה על פתיחה בחקירה נגדו נמסר כי "בשל עליית מדרגה משמעותית בהתבטאויות חמורות להסתה, פגיעה ואיומים נגד אישי ציבור, החליטו מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי וראש אגף חקירות ומודיעין ניצב יגאל בן שלום כי כל פרסום מהסוג הזה ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת יטופל חקירתית על-ידי משטרת ישראל".

לדברי המשטרה, היא תנהג "באפס סובלנות לפרסומים מסיתים מכל סוג וכל מי שייפרסם או יתבטא בצורה המאיימת ומסיתה לפגיעה באישי ציבור ייחקר תחת אזהרה, ואם יתברר כי עבר עבירה פלילית - יוגש נגדו כתב אישום". את דבריו של אל"מ במיל' רז גינו גורמים פוליטיים וחברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית ביניהם גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.