אזהרת ראש השב"כ לבן גביר: "עלול לגרום להתלקחות רחבה"

בעיצומו של גל הטרור שגבה את חייהם של 11 ישראלים עד כה, שוחח ראש השב"כ רונן בר עם השר לביטחון לאומי והזהיר אותו מפני השלכות של פעילות המשטרה במזרח ירושלים וביקש למתן אותה

זמן צפייה: 03:43

פרסום ראשון: בעיצומו של גל הטרור הנוכחי שגבה עד כה את חייהם של 11 ישראלים, ראש השב"כ רונן בר ערך שיחה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וביקש ממנו למתן את פעילת המשטרה במזרח ירושלים. בר אמר לבן גביר כי "הפעילות שלך מתסיסה ועלולה לגרום להתלקחות רחבה". בן גביר אמר בשיחה: "את הגישה שלכם ניסינו, זה לא הביא לביטחון".

ראש השב"כ התקשר לשר והרים דגל אדום: "הפעילות שלך יוצרת בשטח תחושה של התנכלות קולקטיבית. זה מתסיס את ירושלים ועלול לגרום להתלקחות רחבה בעיתוי הרגיש הזה". בן גביר הגביר לאחרונה את הלחץ במזרח ירושלים, מה שנתפס כענישה קולקטיבית על אוכלוסייה אזרחית.

זירת הפיגוע במחסום שועפאט
זירת הפיגוע במחסום שועפאט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מדובר בשיחה חריגה מאוד, ראש שב"כ לא מתקשר לשר בדרך כלל על כזה דבר. גורמי ביטחון מתייחסים לאחרונה לאפשרות של התלקחות כדבר ברור מאליו שיקרה בוודאות. לא הצליחו צעדי קירור האווירה לקראת חודש הרמדאן, אין סטטוס קוו מדויק באל-אקצא. וגורמי הביטחון מתייחסים להתלקחות כאל דבר שברור שיקרה.

הצעדים שנעשו גורמים לשיבוש חייהם של מעל 10 אלף פלסטינים בשכונות צפון ומזרח ירושלים, כמו עצירת ועיכוב 100 פלסטינים וחלוקת 500 דוחות חנייה ותנועה. בנוסף נהרסו 7 בתים, לאחר שנתניהו מנע הריסה של בתים נוספים וכן נמצאו 5 נשקים.

זירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים
רכב המחבל בזירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לתפיסת השב"כ הצעדים עלולים לדחוף פלסטינים נוספים אל טרור ולא למנוע אירועים נוספים. בשב"כ מסרו בתגובה כי "איננו מתייחסים לשיח המקצועי שמקיים ראש השב"כ עם דרג מדיני".

מטעמו של בן גביר נמסר: "אינני מתייחס לשיחות פרטיות ומעריך מאוד את ארגוני הביטחון השונים, אבל חייבים להחליף דיסקט. במשך שנים לא נגענו במזרח ירושלים וזה מתפוצץ לנו בפנים, הגיע הזמן לאכוף את החוק גם במזרח ירושלים. משילות וריבונות יבהירו לטרוריסטים שיש בעלי בית למדינת ישראל".