בן גביר דרש לאפשר צעדה בשער שכם, נתניהו: "אנחנו על חבית נפץ"

פרסום ראשון: במהלך הדיון הביטחוני שהתקיים לקראת אפשרות של הסלמה, שבו לקחו חלק ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ובכירים נוספים, נחשפה מחלוקת בין רה"מ והשר לביטחון לאומי, בעניין הצעדה הצפויה בשער שכם בירושלים

זמן צפייה: 01:48

פרסום ראשון: במהלך הדיון הביטחוני שהתקיים היום (חמישי) לקראת אפשרות של הסלמה ברצועת עזה, בו לקחו חלק ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ובכירים נוספים, נחשפה מחלוקת בין רה"מ והשר לביטחון לאומי, בעניין הצעדה הצפויה הערב בשער שכם בירושלים. כך דווח הערב לראשונה במהדורה המרכזית של חדשות 13.

לפי מידע שהגיע לידי חדשות 13, בדיון, בכירי מערכת הביטחון השונים הציגו לראש הממשלה נתניהו וליתר השרים שבחדר, את האירועים הנפיצים שעלולים להוביל להתססה ולהסלמה במצב הביטחוני. מצידו, ראש שב"כ רונן בר העלה את הצורך למנוע את תהלוכת פעילי הימין בראשות ברוך מרזל, המתוכננת להתקיים הערב בשער שכם, בטענה שזה עלול להתסיס עוד יותר את האזור. דבריו של בר, זכו לגיבוי של שר הביטחון יואב גלנט ושל הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי.

שער הניצחון – וההפסד: איך הפך שער שכם למקום הכי נפיץ בישראל?
שער שכם. תמונת ארכיון

אלא שתחילה, כך לפי מידע שהגיע לחדשות 13, השר בן גביר הסתייג מדרישת מערכת הביטחון לבטל הצעדה. בתגובה, ראש הממשלה נתניהו הזהיר אותו, כמו גם את יתר היושבים בחדר: "יש פה חבית נפץ שנמצאת על אבק שריפה". בהמשך נתניהו הדגיש כי "אנחנו לא צריכים להיות במסר מתנצל על התקיפה שהייתה היום - אבל חייבים למנוע חיכוכים, לתחום את העניין ולהרגיע. אין לנו רצון להבעיר את השטח לפני הרמדאן".

לכשנתניהו סיים, השר בן גביר שאל את הנוכחים: "מכוח מה אתם תמנעו את נוכחות האנשים הללו בשער שכם?". המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, האלוף אבי גיל השיב לו: "יש לנו אפשרות לעשות זאת, אם כך ימנע סיכון ביטחוני גדול יותר", ונתניהו הוסיף: "עשינו זאת בעבר ונעשה זאת גם היום".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2601232055' autoplay='0' credit='' desc='המשטרה פיזרה תהלוכה של פעילי ימין בראשות ברוך מרזל' poster='' kid='1_bam4kyok' duration='']

"אני לא חושב שזה מה שיוביל להתלקחות. אני אקבל את זה אם מדובר בדין זהה ליהודים ולערבים" (נתניהו מלכתחילה התכוון שההגבלה תחול על שני הצדדים - מא"ו), אמר השר בן גביר. לאחר מכן, כאמור, רה"מ נתניהו הזהיר את השר בן גביר ואת יתר הנוכחים בדיון: "אנחנו על חבית נפץ שנמצאת על אבק שריפה, לא רוצה להביא את הגפרור עד הסנטימטר האחרון". בסופו של דבר, פעילי ימין קיצוני בראשם ברוך מרזל הגיעו הערב לשער שכם על מנת להתחיל בצעדה, וכוחות המשטרה פיזרו אותם ולא איפשרו להם לקיים את הצעדה. במקביל, המשטרה שומרת על כוננות גבוהה ברחבי הבירה.

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

ככלל, במהלך הדיון, רוב המשתתפים הסכימו כי על ישראל להרגיע את הרוחות, בעיקר לקראת ביקורו המתוכנן של מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן, שצפוי להתחיל את ביקורו בישראל, ברשות הפלסטינית ובמצרים כבר בתחילת השבוע הבא.

לפי דבריו של נתניהו, בצמרת המדינית חוששים מהסלמה אפשרית בתקופה הקרובה, שלפני חודש הרמדאן. בתוך כך, הנחת המוצא של הדרג המדיני הערב היא שהפלסטינים יגיבו - יתכן תגובה מינימאלית. מבחינת ישראל, וזה גם המסר שהועבר למתווך המצרי ולקטרים - פניה לרגיעה.

עימותים בג'נין, פלסטינים
עימותים במחנה הפלטים ג'נין. היום | צילום: רויטרס

הבוקר יוזכר, כי כוחות צה"ל, מג"ב ומשטרה פעלו במשך כשלוש שעות במחנה הפליטים ג'נין ובאזורים נוספים בעיר, על מנת לנטרל מבוקשי ג'יהאד איסלאמי שהיו מעורבים "בפעילות טרור ענפה, חשודים בביצוע מספר פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל ותכנון של פיגועים משמעותיים נוספים".

אמש ובמהלך הלילה נרשמו עימותים קשים בין פלסטינים לכוחות הביטחון באזור סילוואן שבמזרח ירושלים, מאז נודע אמש על הפצוע האנוש בן ה-17 במחנה הפליטים שועפאט. תושבי מחנה הפליטים יצאו לתהלוכה, שבסיומה החלו מהומות.