שיטת ברקת: כך פילס הפוליטיקאי העשיר את דרכו לצמרת הליכוד

תחקיר חדשות 13 חשף איך ראש העיר י-ם בעבר ביסס את מעמדו בפוליטיקה. מבעל רשת מרכולים שפקד עבורו תומכים, דרך שימוש בחוקרים - ועד העסקת אנשי המפלגה כיועצים פוליטיים

ניר ברקת עם תומכיו
ניר ברקת עם אשתו ובתו | צילום: החדשות 13

ניר ברקת הוא הפוליטיקאי העשיר בישראל עם הון שמוערך בכחצי מיליארד שקלים. הכסף הגדול הזה, מייצר גם כוח פוליטי. בקדנציה האחרונה שלו כראש עיריית ירושלים, הוא כבר היה עם שתי רגליים בזירת הפוליטיקה הארצית. בזמן שבכירים בליכוד הסתכסכו ביניהם, ברקת כבר תכנן לכבוש את צמרת המפלגה ביום שאחרי בנימין נתניהו.

יום לאחר ניצחונו בבחירות לראשות עיריית ירושלים בשנת 2013, ברקת הרים טלפון לאבי יוחנן, תומך של יריבו משה ליאון ואיש עסקים חזק בבירה, שבבעלותו רשת המרכולים "זול ובגדול". מי שתיווך בין השניים, הוא יועצו הקרוב של ברקת מוטי גמיש, שביקש מיוחנן לפקוד עבור ראש העיר את עובדי הרשת.

אבי יוחנן תועד במצלמה נסתרת אומר: "מוטי גמיש בא אליי ואמר לי 'אבי שמע, ניר רוצה לעשות מפקד וזה כוח וזה כדאי'. הביא אותי לניר ברקת לבית, ישבתי אצלו באווירה טובה, שתינו יין, הוא אמר: 'צריך לפקוד אנשים'". השניים נפגשו בביתו של ראש העיר לעתים קרובות מאוד ויוחנן פקד לברקת מאות עובדים שלו.

ניר ברקת עם תומכיו
ניר ברקת עם תומכיו | צילום: החדשות 13

הסיבה שיוחנן, שהצהיר כי הוא תומך בליאון, פעל גם לטובת השאיפות הפוליטיות של ברקת, היא שינוי חד בטיפול של העירייה באכיפת עבירות הבנייה במרכולים של יוחנן לאחר הבחירות. כך לפי שורה של עובדים ברשת "זול ובגדול" ובעיריית ירושלים.

כשנה וחצי לאחר הבחירות, מנהל האכיפה הגיע לבצע פעולות אכיפה במרכולים שלו. בהקלטה שלו עם מקורב לנושא נשמע אומר כי "היום החרימו לי איזה 10 אלף שקל סחורה וזה דבר שלא היה כבר הרבה זמן, אבל לא נורא, אני יושב עם ניר שבוע הבא ואני אעשה לזה סוף". בהמשך, מוטי גמיש מונה לבקשת ברקת לסמנכ"ל החברה העירונית אריאל ולמנהל פרויקט הארנה, למרות שלא עמד בתנאי הסף. לאחר שעזב את העירייה, החל לעבוד כמנהל עסקיו של יוחנן.

בשנת 2007 ברקת, חשש מאדם אחד בדרכו לראשות העיר, מיקי לוי, מפקד המחוז הנערץ במשטרה. מטה ברקת שלח שני חוקרים פרטיים לארה"ב כדי למצוא חומרים מכפישים על לוי ועל משפחתו. לוי נותר פגוע עד היום, אבל החליט להניח את האירוע הזה מאחוריו ולא התייחס לדברים. מהחקירה עלה כי ברקת הוציא 18 אלף דולר על מבצע המעקב.

ניר ברקת
ניר ברקת | צילום: החדשות 13

בחמש השנים האחרונות ברקת התמקד בדבר מרכזי - בניית מנגנון ארצי ענק בליכוד באמצעות תזרים מזומנים בלתי מוגבל. מאחר שלא הכריז רשמית על התמודדות, פירצה בחוק איפשרה לו להוציא הרבה מאוד כסף בדרך להישג שלו בפריימריז לפני חודשיים – מקום שמיני.

לחדשות 13 נודע כי מבקר המדינה יוסף שפירא צפוי לפרסם בקרוב דוח ביקורת חריף על כמה מההוצאות האלה, בין היתר על מימון ארוחות וסיורים בירושלים לפעילי הסניפים השונים בליכוד כשברקת כיהן כראש העיר. כמו כן, ברקת העסיק מכיסו פעילי ליכוד בולטים לאורך שנים, כמה מהם באמצעות החברות המשפחתיות שבהן שותף. ראש מטה ההתפקדות לליכוד של ברקת, יקיר ג'רסי, הועסק באמצעות הגלריה לציור של אשתו בברלי.

לפני כשלוש שנים, מונתה קטי שטרית, ראש המטה לשעבר של ישראל כץ וגדעון סער, לסמנכ"לית בחברת BRM של המשפחה, ובמקביל ליועצת פוליטית של ניר מכספו האישי. שטרית: טענה כי המהלך "עבר יועצים משפטיים, כולל מבקר המדינה", אך מלשכת המבקר נמסר כי לא נדרשו וגם לא הפיקו חווות דעת שכזאת.

ניר ברקת
ניר ברקת | צילום: החדשות 13

מטעמו של ניר ברקת נמסר: "ברקת  לא התערב כהוא זה בעצמאות שיקול הדעת של הגורמים הממונים ולא הורה דבר ולא חצי דבר, בנוגע לפעולות האכיפה שבוצעו כנגד רשת 'זול ובגדול'. הטענות בכתבה הועלו על ידי גורמים אינטרסנטיים שמבקשים לפגוע בברקת מטעמים זרים. מינוי גמיש נעשה על פי הוראות הדין תוך שהוא עמד בכל דרישות המכרז, לרבות תנאי הסף. אם נעשו דברים הנוגעים למעקב כביכול אחר מיקי לוי, הם לא היו על דעתו של ברקת או בידיעתו".

"ככל הידוע לנו לא מתקיימת בדיקה של מבקר המדינה בנוגע להוצאות ברקת בבחירות המקדימות. העסקתם של היועצים קטי שטרית ויקיר ג'רסי, בוצעה תוך קבלה יעוץ משפטי והקפדה מלאה על כל הוראות הדין. ברקת או מי מטעמו לא הפעילו לחצים כלשהם על מנת להביא לזכיית החברה של איל ארד במכרז הפרסום העירוני, כל הליכי המכרז בוצעו על פי חוק ובייעוץ משפטי צמוד"

תגובת אבי יוחנן, מוטי גמיש ורשת "זול ובגדול": "רשת 'זול ובגדול' ואבי יוחנן לא עודדו את עובדי הרשת להתפקד לליכוד או עבור ניר ברקת ועיריית ירושלים גם לא הקלה באכיפה נגד הרשת. האכיפה נגד הרשת רק התגברה לאחר בחירות 2013. מטבע הדברים, רשת מרכולים גדולה שמתבצעת נגדה אכיפה נרחבת עושה כל שביכולתה כדי לצמצם נזקים, זאת, באופן חוקי לגמרי תוך ניהול מגעים מול העירייה".

תגובת עיריית ירושלים: "ככל שהסוגייה הנדונה נכונה, היא תיבחן באופן יסודי וממצאי הבדיקה ייושמו לאלתר. העירייה תבצע רענון נהלים.

תגובת איל ארד: "מסרתי רשימה של כל הלקוחות של החברה וחתמתי על הסדר לניגוד עניינים שאושר על ידי היועצים המשפטיים של העירייה"