אחרי שנפל לפני שבועיים: חוק הגיוס עבר בקריאה ראשונה בכנסת

לאחר שח"כית ממרצ הצביעה נגד, הצעת חוק הגיוס אושרה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה ברוב של 51 תומכים מול 48 מתנגדים. בזמן שחברי הקואליציה בירכו, באופוזיציה תקפו: "אתם לא מתביישים להטיף לנו מוסר כשאתם משתמטים מלימוד תורה?", צעק גפני. סלימאן מהרשימה המשותפת: "חברי הכנסת הערבים שיתמכו בחוק מאפשרים גם חיוב גיוס על הצעירים הערבים"

זמן צפייה: 00:31

חוק הגיוס עבר הערב (שני) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ברוב של 51 תומכים מול 48 מתנגדים, זאת כשבועיים לאחר שחברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ התנגדה לחוק, ובכך הפרה משמעת קואליציונית. כזכור, חוק הגיוס נועד להרחיב את גיוסם של צעירים מהמגזר החרדי לצה"ל.

עיקרה של הצעת חוק הגיוס היא ביסוס מתווה חדש לגיוסם של תלמידי ישיבות ובוגרי מוסדות חינוך חרדיים, תוך עדכון יעדי הגיוס, הצבת יעד עלייה שנתי והגדרת השלכות כלכליות במקרה של אי עמידה בו. כמו כן, מוצע להפחית את הגיל הנדרש לקבלת פטור משירות סדיר לאחר דחיית שירות. בנוסף, מוצע לאפשר שירות סדיר מקוצר לצד השתתפות בהכשרה תעסוקתית או שירות לאומי-אזרחי כחלופה לשירות הצבאי.

חרדי בלשכת הגיוס
חרדי בלשכת הגיוס | צילום: רויטרס

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס הערב לאישור החוק בקריאה הראשונה וכתב בפוסט בפייסבוק: "כניסתם של החרדים לשוק העבודה זה הרווח של כולנו. הערב העברנו בקריאה ראשונה תיקון חשוב לחוק הגיוס שמוריד את גיל הפטור, תוכנית שלמענה פעלתי במשך שנים. עד היום, צעירים חרדים, גם כאלה שנטייתם ורצונם אינם ללמוד בישיבה או שאינם מתאימים לכך, נשארים בישיבה רק מכיוון שאין להם ברירה אחרת. חלקם פשוט ממתינים בישיבה ללא מימוש עצמי עד לגיל 24 - גיל שבו רבים מהם כבר עם משפחה וילדים - וצריכים 'להתפשר' על מקצוע. הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים לגיל 21 תאפשר לצעירים חרדים לצאת ללמוד מקצוע בגיל הגיוני, לעבוד בעבודה איכותית לאורך חייהם ולפרנס את משפחותיהם בכבוד".

בתגובה לאישור הצעת החוק בקריאה ראשונה, שר הביטחון בני גנץ בירך: "זהו צעד ראשון בדרך למתווה השירות הכולל שבכוונתי לקדם, שיענה על הצרכים הביטחוניים והחברתיים של מדינת ישראל עשורים קדימה". גם שר האוצר ליברמן בירך: "מילה זו מילה. לא ויתרנו על העיקרון של שוויון בנטל, נלחמנו בכל הכח כדי להעביר את חוק גיוס בני הישיבות". גם השר יאיר לפיד בירך: "אין דבר כזה זכויות בלי חובות. לכולנו יש אחריות על גורלה של המדינה".

מנגד, חברי האופוזיציה תקפו את העברת הצעת החוק הערב בקריאה ראשונה, כאשר ח"כ יואב גלנט מהליכוד אמר כי "מי שינסה לאכוף את רצונה של המדינה בכוח על אחוזים ניכרים מן האוכלוסייה, סופו שיביא לנזק גדול מהתועלת". ח"כ משה גפני תקף: "אתם לא מתביישים להטיף לנו מוסר כשאתם משתמטים מלימוד תורה?". גם הח"כית תומר סלימאן מהרשימה המשותפת תקפה: "חברי הכנסת הערבים שיתמכו בחוק פורצים את הסכר ומאפשרים גם חיוב גיוס על הצעירים הערבים".