אלשיך: "דבק בעמדתי שאירוע הדריסה באום אל-חיראן היה פיגוע"

המפכ"ל לשעבר התייחס בריאיון ב"לפני החדשות" למקרה שבו נהרג יעקוב אבו אל-קיעאן, ואמר כי "רה"מ היה צריך להתנצל בפני משפחת השוטר". על אי מינוי מפכ"ל: "ניסיון מכוון להחליש את המשטרה"

זמן צפייה: 17:27

המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך אמר הערב (חמישי) בריאיון ב"לפני החדשות" כי הוא דבק בעמדתו לפיה אירוע הדריסה באום אל-חיראן בינואר 2017, שבו נהרגו השוטר ארז עמדי לוי ותושב המקום יעקוב אבו אל-קיעאן, היה פיגוע דריסה מכוון של האחרון. זאת, לאחר שראש הממשלה התנצל בפני משפחת אל-קיעאן על הקביעה כי היה מחבל.

"אי אפשר לפרש את האירוע הזה כאי הבנה בשום אופן, השוטרים היו במרחק קצר מרכב עומד, מאדם שסירב להישמע להוראתם, ואז הוא יצא לנסיעה", אמר אלשיך. "אני דבק בעמדתי היות שמדובר בדריסה מכוונת. לא מכיר מישהו שעושה דריסה מכוונת וזה לא פיגוע. לא יודע מה הרקע, ואם הוא לאומני, אבל בטוח שזה פיגוע. נתניהו היה צריך להתנצל בפני משפחת השוטר".

לכתבות נוספות בנושא >> 

ניסנקורן לנציב תלונות הציבור: לברר הטענות בפרשת אום אל-חיראן

מנדלבליט עונה לנתניהו: לאירוע אום אל-חיראן אין קשר לרה"מ

המפכ''ל לשעבר רוני אלשיך
המפכ''ל לשעבר רוני אלשיך

אלשיך התייחס גם לדברי השר לביטחון הפנים דאז, גלעד ארדן, לפיהם עמדתו נבעה מתדרוך שקיבל מהמשטרה, וטען: "ארדן תודרך לא רק על ידי, אלא גם על ידי מח"ש, ואחרי הפגישה איתם הזו קבע את מה שאמר".

עוד התייחס אלשיך לעובדה שלא מונה מפכ"ל במקומו מאז שעזב את התפקיד, וטען כי הדבר נעשה בכוונה. "יש מטרה מכוונת של הדרג המדיני לא למנות מפכ"ל כדי להחליש את המשטרה", אמר אלשיך. "היכולת של ממלא מקום להיות חוצץ בין מדיניות אכיפת החוק לבין הדרג המדיני, לא קיימת".

ביום שלישי, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הוציא מכתב לפיו הוא דוחה את בקשתו של יו"ר הקואליציה יריב לבין לפתוח בבדיקה פרטית בעניין הטענות כלפי מח"ש, משטרת ישראל ופרקליטות המדינה בפרשת אום אל-חיראן. אנגלמן ציין כי הנושא ייבחן במסגרת ביקורות מערכתיות בתכנית העבודה של השנה הבאה.

במכתב ששלח בנושא, ציין אנגלמן כי "לאחר שבחנתי את הדברים לעומקם ושקלתי היבטים שונים של הנושא, לרבות האתגרים שבפניהם ניצבת מערכת אכיפת החוק, ובשים לב לחוק נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות על פיו תפקיד ביקורת המדינה על מייצגי המדינה בערכאות הינו במיקוד על ביקורת מערכתית ולא פרטנית, החלטתי לא לקיים בירור פרטני אלא לכלול במסגרת תכנית העבודה של משרדי לשנת העבודה הבאה ביקורת מעקב מערכתית בנושא הטיפול המערכתי בעבירות שוטרים".