בכירים באיחוד האמירויות: רצונו של נתניהו לספח שטחים - מפתיע

הרב מארק שנאייר, יועצו של מלך בחריין, אמר לחדשות 13 כי גורמים באבו דאבי מבולבלים ממסריו הסותרים של רה"מ: מצד אחד רצונו לכונן יחסים עם מדינות המפרץ ומצד שני הצהרות בנוגע לסיפוח הגדה

זמן צפייה: 04:05

בכירים באיחוד האמירויות הערביות - המדינה המובילה בברית החשאית בין מדינות המפרץ לבין ישראל נגד איראן - נדהמו מהצהרותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבי סיפוח חלקים מהגדה המערבית. כך אמר לחדשות 13 הרב מארק שנאייר, שקיים בתחילת השבוע פגישות עם שורה של בכירים באבו-דאבי.

"שמעתי מכמה בכירים באיחוד האמירויות כי הם מבולבלים מאוד בעקבות המסרים הסותרים שהם מקבלים מראש ממשלת ישראל", אמר שנאייר. "מצד אחד הם יודעים שנתניהו רוצה מאוד לכונן יחסים עם מדינות המפרץ ובאותו זמן הם לא מבינים מדוע הוא מדבר על סיפוח הגדה המערבית". לדבריו, "לא הייתי אומר שהם מודאגים אלא שהם בעיקר תמהים ומבולבלים".

יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן-זאיד
יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן-זאיד | צילום: רויטרס

נאום הניצחון של נתניהו בליל הבחירות כלל איתות לגבי תוכניותיו המדיניות עבור ממשלתו החמישית. "אתגרים כבירים עומדים לפנינו, אתגרים לנורמליזציה ושלום עם העולם הערבי. עוד אנחנו מדברים וזה קורה", אמר אז נתניהו. עם זאת, התוכניות הללו עלולות להתנגש עם תוכנית אחרת שנתניהו הציג במהלך מסע הבחירות ושעליה דווח לראשונה בחדשות 13 - הסיפוח של חלקים מהגדה המערבית לישראל.

הרב שנאייר מוכר בארה"ב בכינוי "הרב של הסלבס". הוא רב של בית כנסת בהמפטונס שמצפון לניו יורק אבל עוסק גם בקידום דיאלוג בין יהודים למוסלמים. דבר זה הפך אותו לאורח קבוע בארמונות המלכים והנסיכים במפרץ. לפני כמה חודשים הוא אף מונה לתפקיד יועץ מיוחד של מלך בחריין לקשרים עם הקהילה היהודית בארה"ב.

ביום ראשון קיים שנאייר סבב שיחות באבו-דאבי עם בכירים בממשלת איחוד האמירויות. בכירי ממשלת איחוד האמירויות עמם נפגש שנאייר ידעו שהוא ייצא עם הדברים לתקשורת הישראלית ונראה שניסו להעביר באמצעותו מסרים לממשלה ולציבור בישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה | צילום: רויטרס

"יש דבר אחד שהם הבהירו לי בצורה חותכת", אמר שנאייר. "הם אמרו שאם יש מישהו שחושב שהסוגיה הפלסטינית לא נמצאת בסדר העדיפויות של איחוד האמירויות בפרט ומדינות המפרץ בכלל - הוא טועה לחלוטין". בירושלים, ברמאללה ובשאר העולם ממתינים לתכנית השלום של טראמפ. במדינות המפרץ, הבהיר שנאייר, הנורמליזציה עם ישראל עדיין קשורה להתקדמות מול הפלסטינים.

"אני מסכים עם טראמפ שלנתניהו יש את הסיכוי הטוב ביותר לעשות שלום יותר מכל ראש ממשלה ישראלי אחר", אמר שנאייר. "נתניהו אמר שוב ושוב כי החלום שלו הוא לכונן קשרים עם מדינות המפרץ". עם זאת, לדבריו, "במקביל ראש הממשלה צריך להכיר בכך שהנושא הפלסטיני הוא לא נושא שולי עבור מדינות המפרץ - לא עבור ההנהגה ולא עבור העם - והוא צריך לטפל בנושא הזה גם כן".

מוקדם יותר היום התייחס השליח האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, לדיווחים האחרונים אודות תוכן "עסקת המאה" האמריקנית, וכתב כי "ג'ארד קושנר, דייוויד פרידמן ואני מעריכים את העניין הציבורי במאמצי השלום שעליהם אנו עובדים בשנתיים האחרונות. עם זאת, לא נחשוף את פרטי התוכנית טרם הזמן. ההשערות המתמשכות לא מסייעות לאף אחת ורק פוגעות במאמצים, ואנו מציעים להפסיק את משחקי הניחושים".