נתניהו הבטיח לשרים: "ההסכם לא כולל את ערביי ישראל"; בכירים פלסטינים: "התחייב לכלול אותם"

ראש הממשלה אמנם הצליח לאשר את ההחלטה לשחרר 104 פלסטינים בישיבת ממשלה ארוכה ומתישה, אך נראה שישנם עוד מוקשים לפניו. בישיבה הוא הבהיר לשרים כי אסירים ערביי ישראל לא ישוחררו ללא אישור נוסף מהממשלה. לעומת זאת גורמים פלסטיניים אמרו כי הוא התחייב שהערבים הישראלים ישוחררו. במהלך הדיון אמר נתניהו: "בעבר חוויתי שחרור מחבלת שתפסתי במו ידיי"

נתניהו בישיבת הממשלה
נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס (ארכיון)

אחרי החלטת הממשלה, כיצד תיפתר סוגיית האסירים ערביי ישראל? ראש הממשלה בנימין נתניהו הצליח היום (ראשון) להעביר בישיבת הממשלה את ההחלטה לשחרר 104 אסירים פלסטינים, אך הוא רחוק מפתרון כל המכשולים מסביב לאותה החלטה.

במהלך הישיבה התחייב נתניהו בפני השרים כי 104 האסירים שישוחררו לא יכללו את האסירים ערביי ישראל וכי כל החלטה לשחרר אסירים אלו תובא לאישור נוסף לשולחן הממשלה. עם זאת, גורמים פלסטינים בכירים אמרו לחדשות 10 כי מבחינתם נתניהו התחייב לשחרור 104 האסירים כולל אלו תושבי ישראל.

הרבה שרים סיפרו כמה קשה וקורעת לב הייתה הישיבה שארכה קרוב לחמש שעות. נתניהו עצמו סיפר במהלכה כי הוא עצמו חווה את התחושה על בשרו כשמחבלת שתפס במו ידיו, שוחררה בעסקת שחרור מחבלים מאוחר יותר. בשלב אחר בישיבה דיבר השר סילבן שלום בגרון חנוק על רצח אביו בסניף בנק בבאר שבע ולאחר מכן זכה לחיבוקים מהשרים ומנתניהו.

במהלך הישיבה נכח גם ראש השב"כ יורם כהן שהבהיר כי העמדה הרווחת במערכת הביטחון היא שאין סיכון משמעותי בשחרור האסירים. מחקרים שבוצעו על ידי השירות לאורך השנים הראו שאסירים בגילאים הללו ולאחר שנים רבות בכלא, הם בעלי סיכוי נמוך לחזור לסורם כפעילי טרור.

ראש השב"כ הבהיר במהלך הישיבה כי בכוונת השב"כ לעבור על כל שם ברשימת האסירים ולהמליץ באופן פרטני את מי לשחרר ואת מי לא. כמו כן כהן הסביר לשרים כי שחרור אסירים באופן כללי פוגע בביטחון, אך ההערכה במערכת הביטחון היא כי לכניסה למשא ומתן יהיה אפקט מרגיע על השטח.