קרי ונתניהו נפגשו, המטרה: פסגה בירדן בשבוע הבא

ראש הממשלה ושר החוץ האמריקני נועדו בירושלים במסגרת המהלכים לחידוש המשא ומתן. בארצות הברית מקווים לקיים כבר בשבוע הבא מפגש בין נציגים ישראלים ופלסטינים, ואולי אף בין נתניהו ואבו מאזן. בינתיים, קרי מינה שני שליחים שישהו בישראל וברשות לקידום המו"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בירושלים | צילום: רויטרס

בארצות הברית מסרבים לאבד את האופטימיות ומאמינים שיצליחו לחדש את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים: שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, הגיע אמש (חמישי) לירושלים ונפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במצודת דוד. פגישת השניים הגיעה אחרי שמוקדם יותר נפגש קרי עם עבדאללה מלך ירדן ודן עמו במשא ומתן בין ישראל והפלסטינים.

בפמלייתו של שר החוץ האמריקני סיפרו כי קרי מקווה לשכנע בימים הקרובים את ישראל ואת הפלסטינים לקיים כבר בשבוע הבא פגישה ראשונה של נציגים משני הצדדים. לפי שעה עדיין לא ברור האם הפגישה תהיה בין שליחיו של נתניהו למשא ומתן, ציפי לבני ויצחק מולכו, למקבילם הפלסטיני, סאיב עריקאת, או אף בין נתניהו ויו"ר הרשות, אבו מאזן, בעצמם.

הפגישה, אם אכן תתקיים, תהיה בירדן ומטרתה היא לא להתחיל את המשא ומתן, אלא לדון בדרישות של כל אחד מהצדדים לפתיחה מחדש של המגעים המדיניים. בינתיים, קרי מינה שני שליחים שישהו באופן קבוע בישראל וברשות על מנת לנהל את המגעים מול ירושלים ורמאללה לקידום המשא ומתן.

שר החוץ האמריקני קרי בפגישה עם עבדאללה מלך ירדן
שר החוץ האמריקני קרי בפגישה עם עבדאללה מלך ירדן | צילום: רויטרס

הן בישראל והן ברשות הפלסטינית מנסים לשדר לקרי תמונה שלפיה כישלון המאמצים לחידוש המשא ומתן היא בצד השני. עם זאת, הן בירושלים והן ברמאללה מתקשים לראות את שני המנהיגים מפגינים גמישות בטווח הרחוק, במיוחד כשבשרות לא מתכוונים לוותר על הצהרות ישראליות על הכרה בגבולות 1967 והקפאת הבנייה בהתנחלויות.

במהלך פגישתו עם קרי מוקדם יותר, תקף מלך ירדן את ישראל. לדברי עבדאללה, ירדן תמשיך לפעול לקירוב ההשקפות של ישראל והפלסטינים, על מנת להחיות את המשא ומתן לשלום שיטפל בשלל הסוגיות של הסדר הקבע. עם זאת הוא הזהיר כי המכשול שישראל מציבה באמצעות הצעדים החד צדדים שלה, וההתקפות החוזרות ונשנות נגד המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות, מאיימים על הסיכויים ועל המאמצים לכונן שלום.