פרסום ראשון: למרות המגעים לחידוש המו"מ, ישראל תבנה בירושלים מעבר לקו הירוק

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, ביקש מישראל והפלסטינים חודשיים-שלושה של שקט תעשייתי כדי להניע את התהליך המדיני. למרות זאת, בישראל יבנו 300 יחידות דיור בשכונת רמות - וזאת רק ההתחלה. עוד 797 יחידות דיור בגילה ישווקו בקרוב

ההתנחלות גבעת זאב
ההתנחלות גבעת זאב | צילום: רויטרס

למרות המאמצים של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, לחדש את התהליך המדיני, ישראל הוציאה מכרז לבניית 300 יחידות דיור בירושלים - מעבר לקו הירוק. הבנייה בשכונת רמות היא לא הוראה ישירה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אלא תוצאה של הוצאת מכרזים ל-3,000 יחידות דיור בשטחים, עוד בנובמבר, בתגובה על פניית הפלסטינים לאו"ם.

מאז נודע על כוונותו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לבקר בישראל הוקפאה כל הבנייה מעבר לקו הירוק. גם קרי ביקש מישראל והפלסטינים להעניק לו חודשיים-שלושה של שקט תעשייתי, בלי "צעדים או התבטאויות פרובוקטיביים שיחזירו אותנו לאחור", לדבריו.

(3:35 דקות)

אולם נראה ש-300 היחידות ברמות הן רק ההתחלה. במסמך שהגיע לידי חדשות 10 מצהיר משרד השיכון על שיווק תכנית נוספת, "מורדות גילה מערב", מחוץ לקו הירוק. "לאור החלטת הנהלת המשרד לצאת לשיווק מיידי של 797 יחידות דיור באתר, יש צורך להשלים בדחיפות את התכנון המפורט לביצוע, השיווק עתיד להתפרסם בשבועות הקרובים", נכתב במסמך.

"אנחנו שמחים על כך ששיווקו ברמות, אנחנו פונים ומבקשים מראש ממשלת ישראל, עומדות לך עוד אלפי יחידות דיור בירושלים", בירך יוסי דייטש, חבר מועצת עירית ירושלים. "ירושלים לא נחלקת, לא למזרח ולא למערבה, ירושלים כולה היא בירת מדינת ישראל לנצח נצחים".

"בשעה שיש ניסיונות לחדש את המשא ומתן, יש מי שכבר מנסה למנוע אותו מלכתחילה עם פרובוקציות של בנייה במזרח ירושלים", תקפה חגית עופרן, פעילת "שלום עכשיו". לפני כשבועיים, כאשר הממשלה הודיעה לבג"ץ על כוונתה להכשיר ארבעה מאחזים בלתי חוקיים, קרי התקשר לנזוף בנתניהו.

בתגובה לפרסום בחדשות 10, בכיר בבית הלבן אמר כי "מדיניות ההתנחלות אינה תורמת להשגת השלום ופוגעת באפשרות של הפלסטינים להקים מדינה על גבולות בני קיימא. על שני הצדדים לנקוט בצעדים בוני אמון, שעליהם יהיה אפשר לחדש את המשא ומתן. איננו מקבלים את הלגיטימיות של המשך הבנייה הישראלית בהתנחלויות, שפוגעת במאמצים להשיג שלום".