נתניהו ביקש מיעלון: "אל תעכב את חוק הגיוס, הפערים אינם גדולים"

בשיחות סגורות האשים שר הביטחון את שר האוצר כי הוא יזם את המשבר הקואליציוני סביב סוגיית הגיוס בגלל הביקורת שספג על התקציב. לפיד עצמו מוסיף להתבצר בעמדותיו. ראש הממשלה התערב והשניים סיכמו להמשיך לדון בנושא העונשים למי שיסרב להתגייס. בינתיים מסתמן כבר מתווה פשרה

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון
שר הביטחון משה (בוגי) יעלון | צילום: רויטרס

(2:22 דקות)

המשבר הקואליציוני הראשון גורם למתחים ולאווירה שלילית במסדרונות הממשלה, ונכון לאתמול (שני) שר האוצר, יאיר לפיד, מתבצר בעמדותיו ולא מוכן להתפשר. שר הביטחון, משה יעלון, תקף אותו בשיחות סגורות. "לפיד טירפד נוסח פשרה ושתל משבר פוליטי", האשים יעלון.

"הוא בחר במשבר, כדי להבעיר את הרחוב החרדי, בגלל שלא הביא הישגים בתחום הכלכלי", הוסיף שר הביטחון. גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה  לאנשיו שלא לתת ללפיד לגזור קופון פוליטי ממשבר הגיוס. אולם על פי הדיווח בקול ישראל, בשעות הערב התערב ראש הממשלה בנושא. נתניהו ביקש מיעלון שלא לעכב את קידום חוק השוויון בנטל כי הפערים בין הצדדים אינם גדולים ונראה כי מדובר במשבר פוליטי מדומה. השניים סיכמו כי ימשכו הדיונים במחלוקת על נקיטת צעדים פליליים נגד סרבני גיוס.

במקביל למשבר, כבר מסתמן מתווה פשרה. סלע המחלוקת הוא מתי יוחל חוק שירות ביטחון על החרדים, כלומר באיזה שלב יופעלו על המשתמטים סנקציות פליליות ועל ידי מי. יעלון ביקש להשאיר את הנושא לשיקול דעתו הבלעדי. שר המדע, יעקב פרי, הציע אמש כי אם יעדי הגיוס ימולאו לפחות ב-85%, שר הביטחון יוכל לשקול האם להפעיל סנקציות על השאר.

יעלון שלל אתמול את ההצעה של פרי, אולם כעת נראה כי הוא חוזר בו. המתווה המסתמן יכלול הורדה מסוימת של יעדי הגיוס ועירוב גורמים נוספים בהחלטה אם להפעיל סנקציות, דוגמת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. בכל מקרה, אף אחד לא רוצה לפרק את הממשלה בשלב הזה.