יוזמת השלום הערבית: ארה"ב מחכה לתגובת נתניהו, "לשבור את הקיפאון המסוכן"

אחרי שוושינגטון הצליחה לגייס אפילו את תמיכתה של הליגה הערבית בהסכם שיתבסס על חילופי שטחים, מצפה ארצות הברית לתגובתו של ראש הממשלה – שעל פי גורם המתמצא במשא ומתן כבר הביע הסכמה ואף צפוי לברך. השאלה הגדולה: האם בנט יישאר בקואליציה שתקדם הסכם כזה. בינתיים, חברי כנסת מהאופוזיציה יזמו דיון מיוחד בכנסת: "הפכנו לסרבני שלום, מוכרחים לעשות הפרדה אמיצה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בירושלים | צילום: לשכת ראש הממשלה

ההודעה של ראש ממשלת קטר על נכונותה של הליגה הערבית לקדם הסכם ישראלי-פלסטיני שיתבסס על קווי 67' וחילופי שטחים, החזירה את הכדור לראש הממשלה, בנימין נתניהו. אחרי שאפילו אבו מאזן הסכים להסיר את התנאים המוקדמים לחידוש המשא ומתן, בוושינגטון מצפים לראות כיצד יגיב נתניהו, כשהמכשול העיקרי המסתמן עשוי להגיע מכיוונו של השותף הקואליציוני נפתלי בנט.

הנוסחה שמקדמת ארצות הברית, בהובלתו של שר החוץ הנמרץ ג'ון קרי, היא למעשה חלק מאסטרטגיה חדשה של הממשל האמריקני. בבית הלבן מתכוונים להביע תמיכה במשא ומתן על בסיס קווי 67', להתנגד לבנייה של ישראל מעבר לקו הירוק, ועל הבסיס הזה לקוות להביא לחידוש המגעים.

(1:10 דקות)

גורם המעורה בפרטי המשא ומתן אמר היום לחדשות 10 כי ראש הממשלה כבר הביע הסכמה למתווה החדש, ואף צפוי לברך עליו בקרוב באופן פומבי. עם זאת, כאמור, כלל לא בטוח שבבית היהודי, הסמן הימני בממשלה הנוכחית, יוכלו להשלים עם ישיבה בקואליציה שתקדם משא ומתן כזה.

שרת המשפטים, ציפי לבני, שהוסמכה לנהל את המשא ומתן, בירכה היום על היוזמה החדשה. "גם ארצות הברית מבינה שהגבול בינינו לבין הפלסטינים לא יישאר כמו שהוא", הסבירה השרה. "הסכם בינינו לבין הפלסטינים יכלול תיקונים שמתייחסים למציאות בשטח".

בדיון שנערך במליאת הכנסת התייחסו להסכם חברי כנסת רבים, שקראו להאיץ את חידוש השיחות עם הרשות. "היוצרות התהפכו והפכנו לסרבני שלום", אמר עמרם מצנע. לדבריו, "הרצח בצומת תפוח רק מגביר את הצורך בהידברות והגעה להסדר עם הפלסטינים".

חבר הכנסת איתן כבל מהעבודה הוסיף: "אני מחדד את החשיבות של הצהרה הליגה הערבית בנוגע לחילופי השטחים. אנו מוכרחים לשבור את הקיפאון המסוכן הזה מול הפלסטינים, השלום הוא אינטרס עליון של מדינת ישראל". במה שייתכן שמהווה רמיזה לבאות, אמר חבר הכנסת מוטי יוגב מהבית היהודי כי "התשובה לפיגוע בתפוח היא לא באשליות תלושות מהמציאות כפי שמציעים פה חברי הכנסת".

באותו עניין, ח"כים מהאופוזיציה הצליחו אתמול לאסוף את החתימות הדרושות לקיום דיון מיוחד בכנסת בעקבות ההצהרות של ראש ממשלת קטאר. יושבת ראש מרצ, זהבה גלאון, טענה כי דבריו של השייח' חאמד אל-ת'אני הם "הזדמנות לכל מי שחולם על מדינה שפויה".

נפתלי בנט
נפתלי בנט | צילום: רויטרס (ארכיון)

חמאס מתנגד: "יוזמה מדאיגה"

בתוך כך, בחמאס פרסמו הצהרה מיוחדת בעקבות העלאת היוזמה החדשה, בה ביקש הארגון להביע "דאגה עמוקה ממדיניות הויתורים שמשתקפת מחילופי שטחים עם הכיבוש". בהנהגת החמאס דרשו משרי החוץ של הליגה הערבית לקרוא לארצות הברית להפעיל לחץ מסיבי יותר ל"הפסקת ההתנחלויות בשטחים הכבושים".

"הניסיון שלנו עם הכיבוש מלמד שמדובר באויב שמחפש לוותר על הזכויות שלנו", נמסר עוד בהודעה, שהגיעה לידי סוכנות הידיעות מען. "ישראל לא רוצה שלום, היא מנסה למשוך זמן בדיבורים על אשליות של שלום ובמקביל קובעת עובדות בשטח".