משבר "שמיים פתוחים": עיני חותר לפשרה, באוצר שוקלים לפנות לבית הדין לענייני עבודה

במשרד האוצר שוקלים לפנות לבית הדין לענייני עבודה כדי שיבחן האם שביתת הסולידריות עליה הודיעה ההסתדרות, חוקית. במקביל יו"ר ההסתדרות עיני מעוניין בפשרה: הממשלה תכסה את הוצאות הביטחון של אל-על. מקורביו של עיני על לפיד: "אם ימשיך כך הוא יאבד את שיתוף הפעולה עם יו"ר ההסתדרות"

שביתה של חברות התעופה בשל הסכם "שמיים פתוחים"
שביתה של חברות התעופה בשל הסכם "שמיים פתוחים" | צילום: רויטרס

משבר התעופה הוא רק הקדמה למאבק על הקיצוץ בתקציב? במשרד האוצר שוקלים לפנות לבית הדין הארצי לענייני עבודה, על מנת לבדוק את חוקיותה של השביתה הכללית במשק התעופה שצפויה להתחיל בבוקר יום שלישי.

(4:42 דקות)

ההסתדרות הודיעה מוקדם יותר היום על שביתת סולידריות שתחל ביום שלישי בחמש לפנות בוקר כתמיכה במאבקם של חברות התעופה הישראליות נגד ההסכם "שמיים פתוחים". בשל הגדרתה של השביתה כהפגנת סולידריות באוצר מעוניינים לבדוק את חוקיותה.

גם באוצר וגם בהסתדרות מבינים שהמאבק הנוכחי הוא רק הקדמה, מעין בדיקת גבולות, לקראת הקרב על הקיצוצים בתקציב. על הכף עומדות גזירות משמעותיות הרבה יותר מאשר המאבק הנוכחי, אך כולם רוצים להראות כמנצחים.

בעוד באוצר שוקלים לפנות לבית הדין, יושב ראש ההסתדרות, עופר עיני, חותר לפשרה במשבר התעופה. הפשרה שעיני מעוניין בה היא כי הממשלה תכסה מכספיה את הוצאות הביטחון של חברת אל-על.

שביתה של חברות התעופה בשל הסכם
שביתה של חברות התעופה בשל הסכם "שמיים פתוחים" | צילום: רויטרס

על רקע המשבר הנוכחי והשביתה שתיכנס מחר ליומה השני, אומרים גורמים בסביבתו של עופר עיני כי מערכת היחסים הטרייה עם שר האוצר, יאיר לפיד, נקלעה למשבר. הכעס של עיני נובע מכך שטרם ההצבעה על ההסכם בישיבת הממשלה, לפיד הביע נכונות בשיחות סגורות לדחות את הדיון ולהגיע לפשרה.

למרות זאת, ברגע האמת, בישיבה עצמה, לפיד לא עשה דבר וסייע לשר התחבורה, ישראל כץ, להעביר את הרפורמה. "אם זו ההתנהלות שלו הוא יאבד את שיתוף הפעולה עם יושב ראש ההסתדרות כבר עכשיו", מסרו מקורביו של עיני.