גורמים פלסטינים על המהומות: "נטפל באנשי חמאס שהתסיסו"

בסביבתו של ראש הרשות אבו מאזן מספרים כי בקרוב ידרשו מישראל לשחרר אסירים במצב סופני, במטרה להרגיע את הרוחות. בנוסף, גורמים ביטחוניים פלסטינים טוענים כי יפעלו גם נגד חמאס. "הם מתכוונים להתסיס את הרוחות בקרב צעירים", אמרו לחדשות 10. הפלסטינים מרוצים מכוונת האמריקנים להציג מפת הסדר קבע מטעמם, לראשונה זה 13 שנים

הפרות סדר בחברון
הפרות סדר בחברון | צילום: רויטרס

(04:36 דקות)

המתיחות בשטחים הגיעה אתמול (חמישי) לשיא עם הלווייתו של מיסרה אבו חמדיה, האסיר הביטחוני שמת שלשום ממחלת הסרטן בכלא הישראלי. אלפים הגיעו ללוויה, ביניהם פעילי חמאס וג'יהאד שירו באוויר ושלהבו את היצרים. עם סיום מסע הלוויה עשרות צעירים יידו אבנים במספר מוקדים, בעיקר בחברון, וכוחות הביטחון פיזרו אותם בכוח.

גורמים ביטחוניים פלסטינים אמרו לחדשות10 בעקבות המהומות: "נטפל בגורמי חמאס שאחראים לתסיסה ומתכוונים להתסיס את הרוחות בקרב הצעירים". בסביבתו של יושב ראש הרשות, אבו מאזן, הוסיפו וציינו כי בקרוב ידרשו מישראל לשחרר אסירים שחולים במצב סופני במטרה להרגיע את הרוחות.

המהומות בחברון לא היו היחידות ברחוב הפלסטיני. גם בטול כרם פרצו עימותים, לאחר הלווייתם של שני הצעירים שנורו על-ידי צה"ל לאחר תקפו עמדות במוצב באמצעות השלכת בקבוקי תבערה. על כך אמר אבו מאזן: "ישראל רוצה לשים קץ לתיאום הביטחוני בגדה המערבית. אם היה אכפת לה מהקשרים, היא לא הייתה מפעילה כוח כזה קטלני נגד המפגינים".

אם כך, למה ברשות הפלסטינית מדברים על אינתיפאדה שלישית כלפי חוץ? נראה שהם הבינו שיותר יעיל לדבר על אינתיפאדה מאשר ללכת לכיוונה, וגם פחות מסוכן. כלומר, ההנהגה הפלסטינית משחקת באש, תוך שהיא חשה כי היא שולטת בגובה הלהבות.

הלוויתם של שני הנערים הפלסטינים שנורו על ידי צה
הלוויתם של שני הנערים הפלסטינים שנורו על ידי צה"ל ליד טול כרם | צילום: רויטרס

הפלסטינים מקווים: מזכיר החוץ קרי יציג תוכנית שלום משלו

מתחת לפני השטח מתרחש תהליך נוסף, שמעודד אופטימיות בקרב בכירים פלסטינים. מזכיר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, יחזור בשבוע הבא לאזור, שבועות ספורים לאחר ביקור הנשיא, ברק אובמה, ויתחיל בארגון תוכנית השלום האמריקנית.

הפלסטינים מרוצים מכך שלראשונה זה 13 שנים, האמריקנים מתכוונים להציג מפת הסדר קבע משלהם. הם כמובן לא יציגו זאת כמה שנכפית, אלא כתוכנית, אך עבור ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מדובר בכאב ראש. הוא יודע כי אם יחליט לאמץ מפת דרכים, הדבר יביא לנפילת הממשלה.