תפיסת ספינת הנשק: שיתוף פעולה ישראלי-מצרי סעודי?

למרות הדיווחים והעדויות הקושרות בין ספינת הנשק שנתפסה מול חופי סיני לאיראן, במצרים הרשמית מכחישים וטוענים שמדובר בספינה של חברת אבטחה ימית. עם זאת, למצרים היה מידע מוקדם עליה, כנראה מישראל. בארץ שומרים על שתיקה, אך בוחנים לאן היה עתיד הנשק להגיע

ספינת קרב איראנית עוברת דרך תעלת סואץ
ספינת קרב איראנית עוברת דרך תעלת סואץ | צילום: רויטרס

ציר המלחמה בהברחות? שעות ספורות אחרי שהתברר היקף אמצעי הלחימה שנשאה הספינה שנתפסה על ידי חיל הים המצרי מול חופי דרום חצי האי סיני, סיפרו הערב (חמישי) גורמים מערביים לחדשות 10 כי מדובר בתוצר של מאבק משותף שמנהלות מצרים, ישראל וסעודיה במלחמה בהברחות אמצעי הלחימה באזור.

רשמית בישראל שומרים על שתיקה בכל הקשור לתפיסת הספינה, אולם הקשרים בין ישראל ומצרים בתחומי המודיעין והביטחון טובים מאוד בתקופה האחרונה. לאור זאת, ככל הנראה שהמידע המקדים על הספינה הגיע מישראל. בארץ, בינתיים, מנסים לפענח לאן היה אמור להגיע משלוח הנשק. אמצעי הלחימה שנמצאו על הספינה היו מאלה שכבר נמצאים בידי חיזבאללה וחמאס, ועל כן ההערכה הראשונית היא כי יועדו כדי לחזק את אנשיו של נשיא סוריה, בשאר אסד.

על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה", הספינה נלכדה במרחק של כ-12 מיילים מחופי אזור ראס מוחמד בדרום חצי האי סיני. עוד נטעם כי על סיפונה נמצאו 62,283 כלי נשק, שכוללים רובי צלפים, רובי קלצ'ניקוב, RPG וכמויות גדולות של תחמושת. לפי מספר דיווחים, הספינה נתפסה בזמן שאנשי הצוות שעליה החלו להעביר את המטען לסירות קטנות יותר, ולפחות שבעה אנשי צוות נעצרו והועברו לחקירה, חלקם אזרחים בריטים ואמריקנים.

מפת ראס מוחמד, דרום סיני
מפת ראס מוחמד, דרום סיני | צילום: חדשות 10

על פי התמונה העולה מהדיווחים השונים, במצרים ידעו על הגעתה של הספינה מכיוון המפרץ הפרסי. עם התקרבותה למצרים, ביקשה הספינה לעבור בתעלת סואץ ומשם לים התיכון, אולם במקום זאת היא הופנתה לים האדום ולבסוף נתפסה על ידי חיל הים המצרי. המצרים פועלים בארבעה מעגלים לעצירת ההברחות וזהו המעגל הרחוק ביותר.

עם זאת, ככל הנראה לאור היחסים בין איראן ומצרים שעלו באחרונה של שרטון, במצרים הרשמית הכחישו כל קשר בין הספינה לרפובליקה האסלאמית. על פי הודעת דובר הצבא המצרי, הכוחות הימיים המצריים תפסו ספינה השייכת לאחת החברות הפרטיות העוסקות בתחום הביטחון הימי ומגישות שירותי אבטחה לספינות העוברות באזורים מסוכנים מאוד, במיוחד אלו בהם נפוצה תופעת הפיראטיות באזור דרום הים האדום ומול חופי סומליה. עוד נמסר כי הנשק והתחמושת שנתפסו בספינה - שנשאה את דגל טוגו - קשורים לאופי הפעילות של אבטחת ספינות המסחר.