האו"ם: ילדים פלסטינים שנעצרים על ידי צה"ל עוברים התעללות

דוח של הקרן למען ילדים טוען כי במקרים רבים הטיפול בעצורים פלסטינים קטינים לקוי מהרגע הראשון ולכל אורך ההליך המשפטי. "קשירת עיניים וידיים, התעללות פיזית ומילולית וגרימת כאב", הם חלק מהיחס לו זוכים הקטינים על פי הדוח. ישראל בתגובה: "יוניצ"ף בירך על שיפור ביחס. נלמד את המסקנות ונפעל ליישומן"

חייל צה"ל ליד אסירים פלסטינים שנעצרו במהלך פעולת צה"ל בצפון רצועת עזה
חייל צה"ל ליד אסירים פלסטינים שנעצרו במהלך פעולת צה"ל בצפון רצועת עזה | צילום: רויטרס

ילדים פלסטינים שמוחזקים על ידי צה"ל נתונים לטיפול כושל שמפר את החוק הבין לאומי, כך קובע דוח של הקרן למען ילדים של האו"ם (UNICEF). על פי הערכת הקרן, כ-700 ילדים ונערים פלסטינים בני 12 עד 17, נעצרים, נחקרים ונאסרים על ידי הצבא הישראלי, המשטרה והשב"כ בכל שנה ברחבי הגדה המערבית.

ביוניצ"ף אמרו כי הם מזהים מקרים שבהם היחס והעונש לילדים שנעצרו היה אכזרי בלתי אנושי או משפיל ביחס לאמנות הנוגעות לזכויותיהם או לאמנה נגד עינויים. על פי הדוח, טיפול לקוי בילדים מתחיל במקרים רבים מיד עם מעצרם, שמתרחש לא פעם באישון לילה כאשר הם נתפסים על ידי חיילים חמושים, וממשיך לכל אורך ההליך המשפטי.

"הטיפול כולל קשירת העיניים של העצורים ואזיקת ידיהם עם פלסטיק, התעללות פיזית ומילולית בעת העברתם למתקן הכליאה וגם גרימת כאב", נכתב בדוח. לטענת המחברים, הקטינים שרובם נעצרו בגין יידוי אבנים, סובלים מהתעללות אלימה, נאלצים להודות בפשעים בכפייה ונמנעת מהם גישה מיידית לעורך דין או לבני משפחתם.

בדוח מציינים המחברים כי הטיפול הלקוי נמשך גם כאשר הקטינים מובלים לבית המשפט, לשם הם מובלים כשהם כבולים. "בית המשפט מונע מהם שחרור בערבות או בתנאים מגבילים, מה שלמעשה מאפשר את הוצאתם מחוץ לתחומי הרשות והבאתם לבתי כלא בשטח ישראל", נטען בדוח.

ביוניצ"ף ביססו את הדוח על יותר מ-400 מקרים מתועדים של מעצר קטינים מאז שנת 2009, בנוסף למסמכים משפטיים, דוחות ממשלה ודיווחים של ארגוני לא ממשלתיים. גם ראיונות עם קטינים פלסטינים תרמו למחברים וכן גורמים ועורכי דין ישראלים ופלסטינים כאחד.

"ישראל ביצעה שיפורים ביחס לאחרונה"

למרות הביקורת החריפה, בדוח מצוין כי ישראל ביצעה שינויים לטובה בנושא בשנים האחרונות. בין היתר מצוינים בצעדים אלא אזיקים חדשים לידיים שנועדו למנוע כאב מהעצורים. בנוסף, הם מצינים לטובה את הפקודה שהוציא צה"ל בשנת 2010 לפיה יש ליידע הורים על מעצר ילדיהם ואת ההוראה ליידע ילדים על זכותם להתייעץ עם עורך דין.

בישראל ציינו כי נציגי משרד החוץ וצה"ל היו שותפים לגיבוש הדוח ולמציאת דרכים השיפור בטיפול בנושא. בהודעת משרד החוץ צוין כי יוניצ"ף מברך על השיפור שחל בשנים האחרונות ביחס של מדינת ישראל כלפי הקטינים הפלסטיניים. "נלמד את המסקנות ונפעל ליישומן", כך אמרו הבוקר במשרד החוץ.