למרות המהומות בגדה – במערכת הביטחון מעריכים שלא תפרוץ אינתיפאדה שלישית

העימותים בגדה המערבית צפויים להימשך גם היום, בהלווייתו של העציר שמת בכלא הישראלי, ובימים הקרובים. עם זאת, גורמים בכירים בצבא מעריכים כי הרשות אינה מעוניינת בהתפתחות אינתיפאדה שלישית לפני בואו של אובמה לאזור. שר החוץ האמריקני קארי שוחח בטלפון עם גורמים בשני הצדדים בניסיון להרגיע את הרוחות

עימותים בשטחים
עימותים בשטחים | צילום: רויטרס

העימותים בגדה נמשכים, אבל בצה"ל מעריכים - אינתיפאדה שלישית איננה תרחיש סביר. העימותים והפרות הסדר הרחבות שאירעו אתמול ברחבי הגדה המערבית צפויים להימשך גם היום (שני) בהלוויתו של ערפאת ג'אראדת ובימים הקרובים. עם זאת ההערכות במערכת הביטחון הן כי לא מדובר בתחילתה של האינתיפאדה השלישית.

(3:01 דקות)

העימותים להימשך, ואולי אף להסלים, כשהלווייתו של העציר הפלסטיני שמת מדום לב בכלא הישראלי, תיערך בכפרו שבאזור חברון. גורמים בכירים בצבא העריכו כי אינתיפאדה שלישית היא איננה תרחיש סביר מאחר והרשות הפלסטינית איננה מעוניינת במהלך שכזה בעת הזו.

על פי אותן ההערכות הרשות איננה מעוניינת בהסלמה בימים שלפני ביקורו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, באזור. שר החוץ האמריקני, ג'ון קארי, ערך היום מעין טבילת אש בתפקיד כשהתקשר לגורמים בשני הצדדים בניסיון להרגיע את הרוחות.

למרות ההערכות שאינתיפאדה שלישית איננה באופק, בפיקוד מרכז גיבשו מספר המלצות על מנת למנוע את הדרדרות המצב. בין ההמלצות דובר על מחוות כלפי הרשות הפלסטינית, תגבור כוחות בנקודות החיכוך, הצטיידות של הכוחות באמצעים נוספים לפיזור הפגנות, הגברת אימונים לחיזוק הכשירות של הלוחמים במהלך הפרות הסדר, עריכת תדריכים לכוחות וחידוד נהלי פתיחה באש. כמו כן המליצו בפיקוד מרכז על הגברת הפעילות נגד טרור יהודי ואלימות מתנחלים.

אתמול טען השר הפלסטיני לענייני אסירים כי ערפאת ג'ראדאת, העציר שמת ביום שבת בכלא מגידו, מת כתוצאה מעינויים של חוקריו. זוהי גם הגרסה שהשמיעו בני משפחתו של העציר. לעומת זאת, ממצאי נתיחת גופתו של ג'ראדאת במכון לרפואה משפטית באבו כביר מראים כי לא נמצאו עליה סימני אלימות.

בנתיחת הגופה נכחו בכירים משני הצדדים. ערך אותה הפרופסור יהודה היס, ראש המכון. כמו כן, השתתפו בה פתולוג פלסטיני ופרופסור ארנון אפק, ראש מנהל הרפואה במשרד הבריאות. הנתיחה לא הצליחה לקבוע את סיבת המוות, לא נמצאו סימני אלימות וגם לא נמצאו מומים מולדים שיכולים להעיד על מוות בגיל צעיר.

יש לציין, כי בשני אחוזים ממקרי המוות, לא ניתן לקבוע את הסיבה גם בנתיחת הגופה. אם, לדוגמה, היו הפרעות קצב בלב, זה משהו שלא יכולים למצוא בנתיחה וגם לא בבדיקות לאחר מכן. הפתולוגים מצאו שברים בצלעות של ג'ראדאת, כנראה בגלל ניסיונות ההחייאה שבוצעו בו.