דאגה בצה"ל: ישראל לא יכולה להשמיד את מאגרי הנשק הכימי בפעולה אווירית

המצב בסוריה ממשיך להידרדר ובמערכת הביטחון מודים כי ישראל לא תוכל לנטרל את מאגרי הנשק הכימי העצומים של אסד בעצמה. ההערכה היא כי ישראל תיאלץ כעת לסמוך על הקהילה הבינלאומית שתנטרל את האיום. בתוך כך ההערכות באירופה ובארה"ב כבר מתייחסות ליום שאחרי - במקום סוריה אחת, שלוש מדינות. ההערכה היא כי תקום מדינה לעלוואים, מדינה סורית סונית ומדינה לכורדים בצפון

מאגר נשק כימי ברוסיה
מאגר נשק כימי ברוסיה | צילום: רויטרס (ארכיון)

(4:37 דקות)

הדאגה מפני מאגרי הנשק הכימי של סוריה הולכת וגדלה. גורמים בצה"ל הודו היום (ראשון) כי לישראל אין דרך להשמיד את מאגרי הנשיק הכימי העצומים של סוריה בפעולה מהאוויר. ההערכה בצה"ל היא כי ישראל נאלצת כעת לסמוך על הקהילה הבינלאומית שתנטרל את האיום שהופך מוחשי יותר ויותר כמעט מדי יום.

השאלה שמעוררת בקרב מערכת הביטחון דאגה היא האם הקהילה הבינלאומית תהיה מסוגלת להגיב במהירות להתפתחות כזאת? החשש הגדול בישראל, וגם בעולם הוא שתוך זמן קצר נמצא עצמנו במצב שלא היה לו עוד תקדים - מאגר ענק של נשק כימי ללא בעלים.

נשיא סוריה בשאר אסד
נשיא סוריה בשאר אסד | צילום: רויטרס

אם הנשיא הסורי בשאר אסד נופל, נהרג או עוזב, הוא משאיר אחריו את אחד ממאגרי הנשק הכימי הגדולים ביותר בעולם. ויש המון גורמים אסלאמיים קיצוניים שפועלים במדינה ומתכננים להניח את ידיהם על הנשק הזה. תסריט של חיבור אפשרי בין אנשי אל-קאעדה, המציפים כעת את סוריה, עם גז העצבים שיש בידי אסד, הוא חיבור שמטריד עמוקות את ישראל.

במקביל גם בסוריה חושבים על היום שאחרי נפילת אסד. ההערכות שנשמעות גם בישראל, אבל גם באירופה ובארצות הברית הן שסוריה כפי שהיא מוכרת לנו כיום הולכת להתפצל ולהפוך לשלוש מדינות. הראשונה, המיעוט העלוואי של אסד שתתרכז ברצועת חוף אחת צרה.

המדינה השנייה תהיה המדינה של הרוב הסוני והיא למעשה תשלוט על מרבית השטחים במרכז המדינה. מדינה שלישית תהיה ככל הנראה בצפון שם הכורדים גם הם רוצים עצמאות ושטח משלהם. מעבר להערכות קורים דברים גם במישור המעשי. בלונדון נמצא שגריר לא רשמי של המדינה הסונית שתקום. הוא כבר יושב במשרד החוץ בלונדון ומקיים מגעים עם גורמים שונים ואף זוכה לכינוי שגריר סוריה החדש.

בתוך כך, נציג הליגה הערבית והאו"ם למדינה, לאחדאר ברהימי, צפוי להגיע מחר ולהיפגש פעם נוספת עם הנשיא אסד. ברהימי צפוי להציע לאסד את ההצעה האמריקנית-רוסית שמדברת על כך שאסד יתפטר כעת ויעצור את המהומות האלימות במדינה וב-2014 יוכל לגשת לבחירות.

בנוסף, הרוסים כבר העבירו לאסד מסר שעדיף לו להתקדם לכיוון עיר הנמל לטקייה. הרוסים הסבירו לאסד כי עדיף לו להיות בלטקייה עם הגב שלהם בדמות המשחתות הרוסיות העוגנות בנמל. הם הבהירו לו כי אם הוא ייתפס בדמשק, זה יהיה הסוף.