צונאמי מדיני: 14 חברות במועצת הביטחון גינו את ישראל בחריפות על הבנייה בירושלים

ארה"ב הטילה וטו על ההחלטה לגנות רשמית את ישראל, אבל כל יתר החברות קראו לישראל לחזור בה מהחלטתה לבנות אלפי יחידות דיור מעבר לקו הירוק. "לא נכיר בשינויים שייעשו בגבולות שקדמו לקווי 67' לרבות אזור ירושלים", אמר שגריר בריטניה באו"ם. לראשונה מזה שנים, ישראל אישרה בניית שכונה חדשה מעבר לקו הירוק

שכונת רמת שלמה במזרח ירושלים
שכונת רמת שלמה במזרח ירושלים | צילום: רויטרס

(1:45 דקות)

כל המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם, למעט ארה"ב שהטילה וטו, גינו אתמול (רביעי) בחריפות את החלטות הממשלה האחרונות לבנות אלפי יחידות דיור בירושלים, מעבר לקו הירוק. "אנו קוראים לממשלת ישראל לבטל תכניות אלה, לא נכיר בשינויים שייעשו בגבולות שקדמו לקווי 67' לרבות אזור ירושלים, מלבד אלו ששני הצדדים יסכימו עליהם", אמר השגריר הבריטי באום, מרק גרנט, בשם בריטניה, צרפת, גרמניה ופורטוגל. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, קרא לישראל לחזור בה מהחלטתה.

"אנחנו קוראים לישראל להפסיק את הצעדים שמערערים את המצב הכלכלי של הפלסטינים", הוסיף השגריר הבריטי. "אנו מאוכזבים מאוד מההצהרה מה-17 בדצמבר בנוגע לאישור בנייה של 1,500 יחידות דיור ברמת שלמה שבמזרח ירושלים וההצהרה היום על בניית 2,610 יחידות דיור בגבעת המטוס. הפתרון היחידי הוא סיום הכיבוש שהתחיל ב-1967".

לא מדובר בגינוי רגיל, הטון הפעם הרבה יותר חריף. מוקדם יותר אתמול, מדינת ישראל אישרה, לראשונה מזה שנים, בנייה של שכונה חדשה מעבר לקו הירוק. הוועדה האזורית לתכנון צפויה לאשר מחר בנייה של עוד 1,100 יחידות דיור בגילה, אותם 1,100 שלפני שנה עשו רעש גדול. על הנושאים האלה כועסים מאוד באו"ם.

שגריר ישראל באו"ם: "זו צביעות"

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, הגיב אתמול בערב על הגיוני האירופי. "רק השבוע ירה אסד טילי סקאד לעבר אזרחיו, מטוסים סוריים הפציצו מסגד והרגו עשרות פלסטינים ומחסן תחמושת של חיזבאללה התפוצץ 300 מטרים מבית ספר בדרום לבנון. אך הפלא ופלא, חברות מועצת הביטחון בחרו להתמקד דווקא באישורי תכניות לבנייה בירושלים, בירתה של העם היהודי", תקף פרושאור.

"תכנית הבניה נמצאת בשכונות אשר יהיו חלק מירושלים ובריבונות ישראל תחת כל הסכם עתידי בין ישראל לרשות הפלסטינית", הוסיף השגריר באו"ם. "זו צביעות לקרוא לרצף טריטוריאלי פלסטיני בין הגדה המערבית לעזה ובאותה נשימה להתנגד לרצף טריטוריאלי יהודי בין מעלה אדומים לירושלים".

השגריר פרושאור טען כי בניגוד לדעה הרווחת, ההתנחלויות אינן המכשול העיקרי לשלום. "המכשול האמיתי לשלום הוא דרישת השיבה של הפלסטינים, סירובם להכיר בישראל כמדינה יהודית, המשך הטרור וההסתה נגד ישראל", טען. "אם מועצת הביטחון באמת רוצה לתרום לקידום תהליך השלום, עליה לטפל בנושאים האלו".