הפלסטינים פונים לאו"ם, גורם: "גם ישראל יכולה לשבור את הכלים"

הרשות צפויה לקבל מעמד של מדינה משקיפה ברוב גדול של כ-150 מדינות מתוך 193. בוושינגטון כבר הבינו שאבן מאזן לא מתכוון לחזור בו מהמהלך החד-צדדי, ומפנים כעת את המאמצים למדינות ה"מתנדנדות" כדי לשכנע אותן להצביע נגד הכרה בפלסטין כמדינה משקיפה. מנגד, דווקא בירושלים מנסים לשדר אדישות: "מהלך חסר משמעות"

ביבי, אובמה ואבו-מאזן בפסגת וושינגטון
ביבי, אובמה ואבו מאזן בפסגת וושינגטון | צילום: רויטרס

(6:08 דקות)

לאחר אינספור הצהרות, איומים ופרשנויות, הערב (חמישי) צפויה הרשות הפלסטינית לרשום לזכותה הישג שייחשב להיסטורי, כשתקבל ככל הנראה מעמד של מדינה משקיפה באו"ם. במצב העניינים הנוכחי נראה כי הסיכויים למנוע את המהלך של אבו מאזן ברגע האחרון הם קלושים ביותר, שכן יותר מ-150 מדינות צפויות להצביע בעד ההכרה בפלסטין, מתוך 193 חברות בעצרת הכללית.

מבין המדינות ה"גדולות", רק ארצות הברית וקנדה הודיעו עד כה שיעמדו לצד ישראל ויצביעו נגד ההצעה הפלסטינית. גרמניה וצ'כיה צפויות להצטרף אף הן, אולם זה לא ימנע את המפלה הישראלית באירופה: 13 מדינות ביבשת צפויות לתמוך בהצעה, בהן צרפת, ספרד והמדינות הסקנדינביות. 12 מדינות הודיעו שיימנעו, בהן איטליה ובריטניה.

למרות התבוסה המסתמנת, גורם מדיני בירושלים הפחית בחשיבות הפנייה הפלסטינית לאו"ם. "הפנייה הזו חסרת משמעות, רק מועצת הביטחון יכולה לאשר הקמת מדינה", טען הגורם. "הפלסטינים פונים לעצרת הכללית כדי לקבל הכרה סמלית בלבד כמדינה שאינה חברה".

הגורם המשיך: "לפלסטינים יש רוב אוטומטי שיתמוך בהם בכל דבר, גם אם יגידו שהשמש זורחת במערב. זה לא חדש לנו. ישראל רואה במהלך הזה הפרה מוחלטת ובוטה של ההסכמים איתה, ושומרת את הזכות לשבור גם כן את הכלים. מטרתו של אבו מאזן היא להסיח את דעת הקהל הפלסטינית מהכישלון של הרשות, הפלסטינים יחגגו יום אחד ואז יבינו שבשטח לא יהיה שינוי".

בינתיים, בארצות הברית נעשים מאמצים של הדקה ה-90 לרכך מעט את "המכה המדינית" שתספוג ישראל בעצרת הכללית. האמריקנים הבינו משיחות עם אבו מאזן כי אין בכוונתו לסגת מהפנייה לאו"ם, וכעת עיקר הפעילות מתרכזת במדינות ה"מתנדנדות", שעדיין לא החליטו כיצד להצביע. במקביל, גורמים בבית הלבן העריכו שבית הנבחרים לא מתכוון להטיל סנקציות על הרשות, למרות ההתנגדות האמריקנית למהלך.

עריקאת: "לא מעוניינים להתעמת עם ישראל"

הבכיר ברשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, התייחס בראיון לחדשות 10 מניו יורק להצבעה הצפויה היום באו"ם. "אם להיות כנים, האמריקנים היו עקביים בהתנגדות שלהם למהלך הזה", פתח עריקאת את דבריו. "דעתם לא השתנתה והם הבהירו לנו שהם לא מסכימים לזה ושיהיו לכך השלכות, בהן גם עיכוב של פתרון שתי המדינות".

לדברי עריקאת, אבו מאזן שוחח עם גורמים בבית הלבן והסביר להם כי הרשות איננה מנסה להיכנס לעימות מדיני מול ישראל. "אבו מאזן אמר להם שאנחנו לא מסכימים איתם. אנחנו לא הולכים כדי לבודד את ישראל, אלא כדי להציל ולהגן על פתרון שתי המדינות מפני ממשלת ישראל, שמדברת על התנחלויות במקום על שלום".