בדרך לרצועת עזה: כוח חיל הים השתלט על ספינת משט מאירופה

סמוך לשעה 10:00 החלו בחיל הים לנסות ליצור קשר עם הפעילים על ספינת המשט הפינית. משהבהירו אנשי הספינה כי אין בכוונתם להתלוות לנמל אשדוד, הוחלט להשתלט על המשט. "ההשתלטות בוצעה ללא הפעלת כוח, לפעילים הוצעו מזון ומים", נמסר מצה"ל. הספינה עושה דרכה לנמל אשדוד, שם הפעילים יועברו לטיפול המשטרה. הרמטכ"ל: לבחון הליכים משפטיים נגד הפעילים

ספינת המשט "אסטל"
ספינת המשט "אסטל" | צילום: דובר צה"ל

כוח של חיל הים השתלטו הבוקר (שבת) על הספינה הפינית "אסטל" שהפליגה מאירופה לרצועת עזה בניסיון לשבור את המצור שהטילה ישראל על הרצועה. בצה"ל מסרו כי ההשתלטות בוצעה בהתאם להחלטת הדרג המדיני, ללא הפעלת כוח וכי הספינה עושה את דרכה בשעה זו לנמל אשדוד.

סמוך לשעה 10:00 החלו פעילים על הספינה לדווח ברשתות החברתיות כי כלי שיט של חיל הים הישראלי מקיפים את הספינה. דוברת המשט אף טענה בהודעה לתקשורת כי הספינה "נמצאת תחת מתקפה". דרור פיילר, פעיל ישראלי שנמצא על הספינה, צוטט בכלי תקשורת פרו-פלסטיניים באומרו כי "אסטל הותקפה ב-10:15". לדבריו, חמישה או שישה כלי שיט מקיפים את הספינה ולוחמים רעולי פנים מנסים לעלות על הסיפון.

בחיל הים אמרו כי פעלו בהתאם לדרכי הפעולה במשטים קודמים ודאגו קודם כל ליצור קשר עם הספינה הפינית באמצעות כריזה ומערכות הקשר. גורמים בחיל הים אמרו לחדשות נענע 10 כי במידה ולא תתקבל תשובה מצד הספינה, יחלו לוחמי חיל הים בניסיונות לעלות על הספינה במטרה להשתלט עליה ולהפנותה לנמל אשדוד.

ואכן, מדובר צה"ל נמסר כי "לאחר שמוצו כל הפניות הן ישירות לספינה והן באמצעות הצינורות הדיפלומטיים, הוחלט על ההשתלטות". בצה"ל אמרו כי ההחלטה התקבלה אחרי שאנשי הספינה הבהירו כי אין בכוונתם לשתף פעולה ולהיעתר להזמנה להגיע לנמל אשדוד. עוד צוין כי לאחר ההשתלטות, נבדק שלומם של המפליגים והוצעו להם מזון ושתייה.

את המשט הוציא לפועל ארגון בשם "Ship to Gaza Sweden". בארגון דיווחו כי על סיפון "אסטל" כ-30 איש, בהם חברי פרלמנט משבדיה, נורבגיה, יוון וספרד, וכן פעילים הפרו-פלסטיניים בעלי אזרחות ישראלית. לטענת אנשי המשט, על סיפונה של "אסטל" ציוד הומניטרי, הכולל 42 טון של מלט, ציוד רפואי, ספרים וצעצועי ילדים.

בצה"ל אמרו כי עם הגעת הספינה לנמל אשדוד יועברו הנוסעים לטיפול גורמי המשטרה ורשות ההגירה במשרד הפנים. "כל גוף או מדינה המבקשים להגיע לעזה או להעביר סיוע הומניטרי יכולים לעשות זאת באופן חוקי ומסודר בכל עת דרך המעברים היבשתיים ובתיאום עם הרשויות בישראל", הדגישו בצבא.

"הפעילים - פרובוקטורים המונעים משנאה לישראל"

בעקבות ההשתלטות על המשט הנוכחי, פנה הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, לפרקליט הצבאי הראשי, האלוף דני עפרוני, והנחה אותו לבחון האם ניתן לנקוט בצעדים משפטיים נגד הפעילים המנסים לשבור את הסגר הימי המוטל על רצועת עזה מאז שנת 2007.

גורם בכיר במשרד הביטחון אמר בעקבות ההשתלטות על הספינה הפיני כי "הדרג המדיני הורה לצה"ל להשתלט על הספינה, לפי מדיניות שאושרה בדוח האו"ם לאחר משט המרמרה וכוללת את זכותה של ישראל לפעול בים כדי למנוע הברחת אמצעי לחימה לארגוני טרור, כפי שכבר אירע בעבר".

הגורם הוסיף כי חברי הצוות שעל סיפונה של "אסטל" הם "פרובוקטורים המונעים משנאה לישראל". לדבריו, מטרתם של המארגנים אינה סיוע הומניטרי, אלא הכפשת ישראל. "בעזה אין משבר הומניטרי וניתן להכניס אליה את כל סוגי המוצרים והסחורות, למעט כלי נשק וחומרים אחרים שעלולים לשמש לפגיעה באזרחי ישראל", אמר הגורם הביטחוני. "מדי שבוע נכנסות לעזה דרך המעברים היבשתיים של משרד הביטחון למעלה מ-1,500 משאיות שעמוסות בעשרות אלפי טונות של סחורות".

 

עדכון ראשון: 10:58