הערכה בישראל: איראן לא תגיב נגד מטרות אמריקניות במקרה של תקיפה

גורמים מדיניים בירושלים הבהירו לעמיתיהם בוושינגטון כי על פי הערכת העבודה של ישראל, איראן תימנע מלפגוע במטרות אמריקניות לאחר שתותקף. הם התייחסו להתנגדות של בכירים במערכת הביטחון לתקיפה באיראן: "גם כשאובמה רצה לחסל את בן לאדן הרבה גנרלים התנגדו"

נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד RTR24PF4 | צילום: רויטרס

(2:59 דקות)

בעוד שהדיון בתקיפה אפשרית של ישראל באיראן נמצא בעיצומו, וכשברקע התנגדות הולכת ומחריפה של ארצות הברית למהלך, גורמים בירושלים מעריכים: איראן לא תגיב בהפצצה של מטרות אמריקניות אם תותקף.

במסר שהעבירו גורמים מדיניים בירושלים לעמיתיהם בבית הלבן, הם טענו כי על פי הערכת העבודה שבידי ישראל, לאיראן אין כל כוונה להגיב נגד מטרות אמריקניות באזור המפרץ לאחר שתותקף. לטענתם, בטהרן מודעים ליכולתה של ארצות הברית להרוס לחלוטין את תכנית הגרעין שלהן, בניגוד ליכולותיה של ישראל.

אותם הגורמים הבהירו כי תקיפה ישראלית באיראן אכן תגרור איתה תגובה קשה, שתכלול גם הצטרפות של חזבאללה למערכה, אולם פסלו את ההערכות הרווחות עד כה לפיהן איראן תגיב נגד המשחתות האמריקניות במיצרי הורמוז.

אותם הגורמים ביקשו להעביר מסר נוסף, בעקבות ההתנגדות הנחרצת של מספר בכירים בעבר ובהווה במערכת הביטחון הישראלית לתקיפה באיראן. הגורמים טענו כי גם כשאובמה רצה לצאת למבצע לחיסול בן לאדן, היו מעט מאוד גנרלים בחדר שתמכו במהלך, אולם הוא יצא בכל זאת אל הפועל. הם רמזו כי כך עשוי לקרות גם בישראל.

בתוך כך, נראה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מרחיב את ההיערכות הפוליטית לקראת תקיפה אפשרית באיראן. נתניהו מקיים לאחרונה שיחות עדכון עם "שרים מן השורה", שאינם חברים בקבינט או בפורום השמינייה, מה שמעלה את התהייה האם הוא מתכוון להביא את ההחלטה בנושא לפורום הנרחב של מליאת הממשלה.