ישי: "הקיצוצים יפגעו באלפי משפחות", האוצר: "גזירות נוספות בדרך"

הבוקר תצביע הממשלה על הקיצוץ הרוחבי בתקציב המדינה והגזירות הכלכליות החדשות, אולם המהלך צובר מתנגדים מבית. יו"ר ש"ס הודיע כי תנועתו לא תתמוך בצעדים שמציע האוצר. "ש"ס דורשת כי יוגדר מע"מ מופחת על מוצרי יסוד כמו מים, חשמל, לחם ושאר המוצרים הנדרשים לקיום יומיומי", הדגיש ישי

אלי ישי
אלי ישי | צילום: רפי קוץ

(4:26 דקות)

יהיו גזירות? הבוקר (שני) אמורה הממשלה לאשר את הגזירות הכלכליות החדשות, הכוללות קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה. אולם לתכנית, שתביא לפגיעה במגזרים רבים, יש מתנגדים גם מתוך הקואליציה. יו"ר ש"ס, השר אלי, הודיע כי שרי סיעתו לא יתמכו במהלך. "העלאת המיסים תפגע באלפי משפחות בישראל המתמודדות גם כך עם יוקר המחייה", אמר שר הפנים.

"ש"ס דורשת כי יוגדר מע"מ מופחת על מוצרי יסוד כמו מים, חשמל, לחם ושאר המוצרים הנדרשים לקיום יומיומי", הוסיף ישי.

גם השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ' הביע התנגדות לגזירות החדשות. אהרונוביץ' הזהיר כי לקיצוץ הצפוי במשרדו, בגובה 181 מיליון שקלים, יהיו השלכות חמורות. "פגיעה בגוף כמו משטרת ישראל תהווה פגיעה בביטחון האישי של כל אחד ואחת מאיתנו ואסור שדבר שכזה יקרה", התריע אהרונוביץ'.

על פי המשרד, הקיצוץ בתקציב יגרום לסגירת ארבע תחנות קטנות, או לחליפין שתיים גדולות. בנוסף, תיפגע פריסת השוטרים והניידות ברחובות ותופחת פעילות פרויקט "עיר ללא אלימות".

גם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הצטרף לקריאות כנגד הקיצוץ בתקציב משרדו. "אני מקווה שבאוצר יהיה מי שיתפכח ויבין שהבריאות חשובה לא פחות ואף יותר מחינוך ורווחה ולא יתנו יד לקיצוץ הזה", אמר ליצמן. בכך מצטרף ליצמן לבכירי מערכת הבריאות שכבר הביעו את מחאתם על הקיצוצים הצפויים.

השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ
השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ | צילום: המשרד לביטחון הפנים

האוצר: "צפויות גזירות נוספות"

פרט לקיצוץ של 5% במשרדי הממשלה, המע"מ יעלה ב-1% ל-17%. מס הכנסה יעלה ב-1% למביאי משכורת של 8,800 ש"ח, ו-2% העלאת מס למרוויחים משכורת של 67,000 ש"ח ומעלה. כמו כן יוטל מס מעסיקים של 0.6%, יועלו המיסים על כלי רכב מזהמים, וכל אלה יחדיו מסתכמים ב-11.8 מיליארד ש"ח.

מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן, אמר לחדשות 10 כי במשרד האוצר רגישים ליכולת של הציבור להתקיים. "ניתן להטיל מידה נסבלת של מיסים מצד אחד, אבל לאפשר למשק הישראלי להמשיך ליהנות מהאמון שכל המממנים הבינ"ל רוכשים לו", אמר כהן. בכירים באוצר טענו הערב כי בניגוד לראיונות שהעניק השר יובל שטייניץ לתקשורת, ב"עתיד הקרוב צפויות גזירות נוספות, כנראה בתחילת 2013".