ברק: "איראן גרעינית - איום על הסדר הבין-לאומי"

בנאומו בפני המכללה לביטחון לאומי, אמר שר הביטחון כי איראן תגרום למירוץ חימוש במזרח התיכון. בינתיים, בממשל האמריקני התרשמו כי ישראל מתכוונת לממש את האופציה הצבאית נגד טהרן מיד עם תום הקיץ. נתניהו אמר בקלטת ששודרה בפני בוגרי המכללה כי ייתכן שתקציב הביטחון יוגדל בגלל המצב בסוריה

שר הביטחון, אהוד ברק, בתדרוך בסוללת כיפת ברזל
שר הביטחון, אהוד ברק, בתדרוך בסוללת כיפת ברזל | צילום: חדשות 10

(1:22 דקות)

שר הביטחון, אהוד ברק, התייחס אתמול (רביעי) לנושא הגרעין האיראני, על רקע האיומים מכיוון טהרן על האצת העשרת האורניום לרמות של 50 ואף 60 אחוז. "איראן גרעינית היא איום על הסדר הבין-לאומי", טען ברק. "היא תוביל למירוץ חימוש במזרח התיכון כולו".

במקביל להצהרות הללו, גורמים רבים בארצות הברית סבורים כי ישראל מאסה בדיפלומטיה מול איראן. להערכתם, ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר קיבל את ההחלטה: תקיפה ישראלית במתקני הגרעין האיראניים כבר בסתיו הקרוב, ממש עם סיומו של הקיץ.

פורום השמינייה, שכולל את השרים שאמורים לפחות לקבל את ההחלטה הראשונית בנושא, לא התכנס כבר במשך חודשיים. הדבר מעלה חשש במערכת הפוליטית כי נתניהו וברק פועלים לבדם, ויקבלו את ההכרעה בנושא מבלי להתייעץ עם כל הגורמים הדרושים.

בשלב זה עדיין לא ברור האם הדיבורים על תקיפה קרבה ריאליים, או שמא נתניהו וברק מעוניינים רק לעשות רושם כזה. רק בעתיד נדע האם מדובר במשחק דיפלומטי או באופציה ממשית.

נתניהו: "ייתכן שינוי בתקציב הביטחון של ישראל בגלל המצב בסוריה"

בקלטת ששודרה בטקס הסיום של בוגרי המכללה לביטחון לאומי, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ייתכן שבגלל המצב בסוריה, תצטרך ישראל להגדיל את תקציב הביטחון. "אנחנו רואים את התמורות שמתחוללות באזורנו. אנחנו יודעים שיש שינויים משטריים ואנחנו יודעים שהרבה נשק נערם בסביבתנו", אמר נתניהו.

"היום הנשק הזה נמצא בידיים מסוימות - ומחר השליטה יכולה להיות אחרת", אמר ראש הממשלה, "ראו מה קורה אפילו בסוריה שהייתה עימנו בתנאים של אי-לוחמה, לפחות ביחס לגבול הגולן. אנחנו מבינים שהדבר הזה מחייב שינוי בהרכב הכוח של מדינת ישראל, יתכן גם שינוי בתקציבי הביטחון של מדינת ישראל. אני אומר תקציבי כי יש את תקציב הביטחון הסטנדרטי ויש זרועות ביטחון אחרות שלנו שהן חשובות. אנחנו נצטרך לטפל גם באתגר החמישי - מאזן הכוחות האזורי".