החרדים מאיימים במחאה, בלשכת נתניהו מודאגים: "אנחנו בברוך"

ראש הממשלה מנסה לפתור את הפלונטר שהציבה ועדת פלסנר לפתחו. אתמול הוא ניסה לרכך את מסקנות הוועדה והיום נועד עם ישי בניסיון לשכנעו לקבל חלק מהסנקציות. בסביבת נתניהו רומזים שהעימות בנושא עשוי להוביל את הקואליציה לבחירות. ביהדות התורה מאיימים: "נמריד את הציבור"

חרדי בלשכת הגיוס בירושלים
חרדי בלשכת הגיוס בירושלים | צילום: רויטרס

שבוע לפני שהוועדה לקידום השוויון בנטל תציג את מסקנותיה, מביעים בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דאגה מחוסר ההצלחה עד כה לפתור את המשבר המחריף את העימות בין נתניהו לחברי הוועדה בראשות חבר הכנסת יוחנן פלסנר. "אנחנו בברוך ואין זמן", אמרו היום בסביבת ראש הממשלה.

נכון לעכשיו ישנם חילוקי דעות עמוקים בין ראש הממשלה לבין יו"ר הוועדה פלסנר וחברים נוספים בוועדה. המחלוקת נסובה בעיקר סביב סוגיית הטלת הסנקציות האישיות על אברכים משתמטים - בהם קנסות גבוהים, ביטול הקלות בארנונה ועוד - וכן סביב הניסיון של הוועדה להגביל מראש את מספר הפטורים שינתנו לבני הישיבות.

נתניהו מתנגד לשני הסעיפים האלה, אולם פלסנר לא מוכן להתפשר עליהן. אתמול נפגשו השניים מתוך ניסיון של נתניהו לרכך את עמדתו של פלסנר. עם זאת, יו"ר הוועדה בטוח: "כל פתרון שאין בו סנקציות אישיות ומכסות קשיחות לפטור לא יעמוד ולא יחזיק". בפגישה עם נציגי מאהל הפראיירים, אמר הערב פלסנר: "עכשיו יש דיונים רציניים על כל נושאי הסנקציות. זאת בעצם השאלה של איך נעמוד ביעדים. קבענו יעדי שירות משמעותיים חסרי תקדים. האם כל מרכיבי הקואליציה יעמדו מאחורי מה שנביא? לא בטוח".

העימות בין הוועדה לבין ראש הממשלה חריף עד כדי כך שבסביבתו של נתניהו אמרו היום כי הפרשה עוד עשויה להביא את הממשלה לבחירות. "אם פלסנר ימשיך ככה, בתוך ארבעה חודשים הוא יכול להיות מרצה באקדמיה מרצה על חוק טל", הם אמרו.

לאור זאת, בלשכת ראש הממשלה מרגישים את הלחץ. שבוע הבא אמורה הוועדה להגיש את מסקנותיה ויתכן מאוד שהמסקנות הללו יהיהו יותר מרחיקות לכת מכפי שנתניהו היה רוצה לראות. על כן, ראש הממשלה ממשיך במגעים להרגעת השטח עם החרדים. נתניהו קיים היום פגישת עדכון נוספת עם שר הפנים, אלי ישי, ושר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס.

במהלך הפגישה הבהיר נתניהו לשני השרים מש"ס כי המצב לא יכול להיוותר כפי שהיה והוא ניסה לברר עמם עם אילו מהסנקציות האישיות שמציעה ועדת פלסנר להטיל על אברכים שלא יתגייסו, בש"ס יוכלו להשלים. עם זאת, בתום הפגישה, שנמשכה כמה שעות, אמרו בסביבתו של ישי כי הוא יצא ממנה לא אופטימי.

בינתיים, ביהדות התורה, הנחשבת לגורם המיליטנטי , אלה שיהיו הראשונים לפרוש מהקואליציה, אמרו היום: "נישאר בפנים, לא ניתן להם את התענוג שבפרישה. נמריד את הציבור החרדי. לא ישתפו פעולה עם רשויות הצבא בכלל. אם רוצים שיכניסו את כולם לכלא".