גורמים בישראל: "מורסי יקרר את היחסים, לא יבטל את הסכם השלום"

בלשכת ראש הממשלה אמרו כי ישראל מצפה להמשך שיתוף הפעולה בין שתי המדינות. גורמים מדיניים מאמינים שהסכם השלום לא נמצא בסכנה, אך במערכת הביטחון חוששים: האחים המוסלמים בדרך לשטוף את המזרח התיכון. בינתיים, הצבא המצרי צפוי להמשיך לנהל את מצרים מאחורי הקלעים

מפגינים בכיכר תחריר בקהיר
מפגינים בכיכר תחריר בקהיר | צילום: רויטרס

קרוב לארבע שעות אחרי ההכרזה על בחירתו של מוחמד מורסי לנשיא מצרים, פרסמה אתמול (ראשון) לשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את תגובתה הרשמית של ישראל לבחירות במדינה השכנה מדרום. "ישראל מעריכה את התהליך הדמוקרטי במצרים ומכבדת את תוצאותיו", נמסר. "ישראל מצפה להמשך שיתוף פעולה עם הממשל המצרי על בסיס הסכם השלום בין שתי המדינות שהוא אינטרס של שני העמים ותורם ליציבות באזור".

ההודעה הפשוטה כנראה מסתירה את הבלבול וההערכות השונות בממשל הישראלי לגבי עתיד היחסים בין המדינות. על פי ההערכה הרווחת בישראל, אותה הציגו גורמים מדיניים ששוחחו עם חדשות 10, מורסי יישמור על הסכם השלום בין ישראל ומצרים, אך הוא צפוי לקרר את היחסים. לדבריהם, מורסי ינהיג יחסים דומים לאלה שמנהיג ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, עם ישראל ולא צפויה לקום, לפחות לא בקרוב, איראן שנייה בגבול הדרומי.

חגיגות ברצועת עזה אחרי בחירתו של מוחמד מורסי לנשיא מצרים
חגיגות ברצועת עזה אחרי בחירתו של מוחמד מורסי לנשיא מצרים | צילום: רויטרס

גורמים בארצות הברית אמרו לאחר בחירתו של מורסי לנשיא מצרים כי בכוונתו של הנשיא האמריקני, ברק אובמה, להזמין כבר בקרוב את איש האחים המוסלמים לביקור בבית הלבן. עם זאת, בארצות הברית צפויים להתנות את הביקור בכך שמורסי יפרסם עוד קודם לכן הודעה בה הוא מבהיר על תמיכתו בהמשך הסכם השלום עם ישראל.

למרות זאת, במערכת הביטחון הישראלית חוששים מההשפעות לטווח הרחוק של בחירתו של מורסי. בישיבת הקבינט היום, אמרו גורמים שונים ש"זו לא דמוקרטיה, אלא ניסיון של האחים המוסלמים להשתלט על מצרים". גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי מדובר ב"מהפך". יש חשש שבטווח הארוך, האחים המוסלמים "ישטפו את האזור". לטענתם, הצבא המצרי הוא הערובה למניעת מלחמה. למרות זאת, הם מרגיעים: "עם כל הכבוד למורסי, זו לא הופכת למדינה אסלאמית קיצונית".

מפגינים בכיכר תחריר בקהיר
מפגינים בכיכר תחריר בקהיר | צילום: רויטרס

ואכן, התהליך להעברת השלטון לידיו של מורסי עוד צפויה להיות ארוכה ומורכבת. אחרי הבחירות לנשיאות, במצרים אין עדיין חוקה ואין פרלמנט, שפוזר יומיים לפני הסיבוב המכריע בבחירות לנשיאות. בין אלה נמצאים היחסים עם הצבא, שעתיד כנראה, להמשיך ולמשוך בחוטים מאחורי הקלעים.

כמו שזה נראה כרגע, מצרים לא צפויה לפנות למלחמה בעתיד הקרוב. הוועדה הצבאית העליונה במצרים צפויה לומר כי החוקה לא תאפשר למורסי לשלוט על הכוחות המזוינים. בנוסף, מורסי עצמו מצהיר כי בכוונתו להתמקד לפי שעה בשיקומו של מעמד הפועלים המצרי ולא לתת לצבא הוראות. על כן, כל עוד הקרב החוקתי לא יסתיים, לא צפוי כל שינוי במאזן הכוחות בתוך מצרים שעשוי להשפיע על האזור כולו.