נתניהו ושטייניץ מנסים להגדיל הכנסות. הפתרון המסתמן: עוד מסים

בעקבות הבור האדיר שנוצר בתקציב, באוצר מחפשים מקורות הכנסה חדשים. בין הפתרונות המוצעים: העלאת המע"מ באחוז, העלאת המס על הבנזין, והטלת "מס עשירים". יחד עם זאת, תקציב 2013 צפוי להיות קשה במיוחד

בנימין נתניהו ויובל שטייניץ במליאת הכנסת
בנימין נתניהו ויובל שטייניץ במליאת הכנסת | צילום: רויטרס

על חשבוננו: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, נועדו במהלך הלילה (שני), יחד עם בכירי משרדיהם ועם נציגים בכירים מרשות המיסים כדי לבדוק כיצד ניתן להזרים הכנסות חדשות לקופת המדינה המתרוקנת.

הצדדים בחנו מספר הצעות שונות, בהן העלאת מס ערך מוסף ל-17%, הטלת מס המכונה "מס עשירים", העלאת הבלו על הבנזין, העלאת מס על רווחים מהגרלות ומהימורים וביטול הפטור ממע"מ באילת.

מתחילת השנה, נוצר בור של מיליארדי שקלים בקופת המדינה. לכן, תקציב 2013 צפוי להיות קשה במיוחד ולכלול מספר גזירות כלכליות לא פשוטות.

באוצר חשבו על פתרון והחליטו על שורת גזרות בהיקף של כ-15 מיליארד שקלים. אז מה ברשימה? קודם כל פגיעה בקצבאות של כולם - ילדים, זקנים ואבטלה. בנוסף מתוכנן קיצוץ בהשכלה הגבוהה וברפורמת "אופק חדש" של משרד החינוך.

עוד בתכנון קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, כולל משרד הביטחון. גם בתחום התשתיות יקצצו ויכילו הקפאה על רכבת ישראל, הרכבת הקלה וסלילת כבישים. בנוסף ידחה האוצר את מתן הטבות המס וההנחה על קרקעות עליהן דובר בדוח טרכטנברג.

בכיר במשרד האוצר כינה את התקציב הזה כ"קטסטרופה לאזרחים ולפוליטיקאים". ולמי שרוצה נקודה חיובית - התקציב יחצה לראשונה את קו 300 מיליארד השקלים.

(1:32 דקות)