מצרים הודיעה לישראל: הסכם אספקת הגז מבוטל

חברת הגז הממשלתית של מצרים הודיעה על כוונתה להפסיק באופן חד-צדדי את אספקת הגז הטבעי, למרות שנקבעה בהסכם השלום בין המדינות. משרד האנרגיה: נערכנו למשבר מראש. יו"ר האופוזיציה קרא לארצות הברית להתערב

פיצוץ כתוצאה של חבלה בצינור הגז בין ישראל למצרים
פיצוץ כתוצאה של חבלה בצינור הגז בין ישראל למצרים | צילום: רויטרס

חברת הגז הממשלתית של מצרים (EGAS) הודיעה היום (ראשון) לספקית הגז הטבעי EMG על ביטול הסכם אספקת הגז הטבעי לישראל. אספקת הגז ממצרים לישראל מעוגנת בהסכם השלום בין המדינות והודעה זו עשויה להוות הפרה של ההסכם.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

על פי ההסכם בין המדינות, מצרים התחייבה להעביר לישראל נפט ובשנים האחרונות שונו ההסכמות לאספקת גז טבעי. הסכם הגז בין ממשלת מצרים לישראל נחתם ב-2005, כאשר אספקת הגז החלה בפועל רק ב-2008. גורמים בחברת EMG אמרו הערב כי ייתכן שמדובר באיום בלבד לשם שיפור תנאי העיסקה מבחינתם.

במצרים עצמה טענו כי הסיבה היא הפגיעה הרבה בצינורות להעברת הגז לישראל. מאז הדחתו של חוסני מובארק מנשיאות מצרים, פגעו חמושים לפחות 14 פעמים בצינור המוביל את הגז הטבעי לישראל ולירדן. אספקת הגז בצינור הופסקה ב-5 בפברואר אחרי פיצוץ נוסף בצינור ולא חודשה מאז, אחרי שטרם הסתיימו העבודות לשיקום התשתית.

כל פיצוץ גרם לסגירתו ולהפסקת אספקת הגז לישראל ולירדן לתקופה של ימים ואף שבועות. 40% מתצרוכת החשמל בישראל מיוצרת באמצעות גז טבעי, ומצרים מספקת לישראל קרוב למחצית מכמות הגז שמשמשת אותה. השיבושים באספקת הגז בשנה האחרונה הובילה להתייקרות תעריפי החשמל.

בעקבות הפרסומים הבהיר הערב שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, כי משרדו נערך מזה כשנתיים לאפשרות של אי-אספקת גז ממצרים. בהודעת המשרד נמסר כי לאור הערכה זו, הנחה לנדאו להיערכותו של משק האנרגיה הישראלי. במשרד אף ציינו כי כבר מעל לשנה לא מגיעה אספקת גז סדירה ממצרים, "ובכל מקרה, ישראל פועלת לביסוס עצמאותה האנרגטית ולפיתוח מהיר של מקורות האספקה הישראליים".

יושב ראש האופוזיציה, שאול מופז (קדימה), קרא לממשל האמריקני להתערב בנושא, על רקע מה שנראה כמשבר המשמעותי הראשון בין שתי המדינות מאז נפילת שלטון מובארק. "זהו שפל חסר תקדים ביחסים בין המדינות", אמר מופז. "מדובר בהפרה בוטה של הסכם השלום. הצעד הזה מחייב תגובה אמריקנית מיידית כמי שהיו ערבים לקיומו של הסכם קמפ דיוויד".