צה"ל נערך בכוננות מוגברת לקראת צעדת המיליון

כוחות צה"ל פרוסים בנוכחות גבוהה בגבול סוריה לקראת יום הנכבה. לפי הערכות, איראן היא זו שדוחפת את המפגינים להסתנן לישראל, אבל ירדן ולבנון כבר הודיעו שלא יתנו למפגינים לחצות את הגבול

חיילים מסיירים בגבול סוריה ישראל מול מג'דל שמס לאחר אירועי יום הנכבה | צילום: רויטרס

(03:54 דקות)

בשנה שעברה זה נגמר בהתנפלות המונית על גדר הגבול בצפון, הפעם צה"ל ערוך. עדיין לא ברור אם צעדת המיליון לירושלים, שתצא מחר מלבנון, ירדן והשטחים אכן תצדיק את ההיערכות המוגברת.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

בשנה שחלפה הרבה מאוד השתנה בגבול, יש גדר חדש והרבה מאוד מכשולים מתוחכמים שספק אם מישהו יוכל לעבור אותם. החשש הגדול בגבול הצפוני הוא בשני מוקדים: בקונטרה שבגבול הסורי שם אמורה להתארגן עצרת ומשם יזלגו אולי גם לגבעת הצעדות.

השאלה הגדולה היא האם הצבא הסורי ימנע או יאפשר ירידה לגדר. כאב הראש הגדול של צה"ל הוא בגבול לבנון. אמנם המארגנים הודיעו כי העצרת תתקיים בבופור המרוחק מהגבול אבל בגבול לא נבנתה גדר אימתנית כמו זו שבגולן.

בתוך ישראל המתח גבוה והמשטרה תערך בכוחות מוגברים סביב כפרים ערביים. גם בשטחים עלולה להיות נקודת חיכוך בעיקר לאחר תפילות יום השישי. בעזה צפויה צעדה לכיוון מחסום ארז. בתוך ישראל המתח גבוה.

הערכות: איראן מאחורי הצעדה

הפתח עסק בארגון הפגנות בחודש האחרון בהר הבית, ולכן גם צפויים עימותים ברחבי השטחים כתוצאה מהתסכול של הרשות הפלסטינית מהקיפאון בתהליך המדיני.

בנוגע לגבולות מצפון, לפי הערכות, איראן היא זו שמעודדת את חיזבאללה והסורים לפרובוקציה. היא דוחפת בעיקר את האוכלוסיות השיעיות בלבנון, וגם לאסד נוח להסיט את המפגינים אל הגבול. אבל ירדן ולבנון הודיעו: אין גישה לגדר הגבול.