בארה"ב מרוצים: "נתניהו עוד לא החליט לפעול חד-צדדית נגד איראן"

גורמים בבית הלבן סיפרו הערב כי פגישתם של אובמה ונתניהו התנהלה באופן חיובי. לדבריהם, נתניהו הביע תמיכה בעמדה האמריקנית להמשך נקיטת סנקציות נגד איראן. בנוסף, המנהיגים דנו במשמעות "מרחב החסינות" של תוכנית הגרעין האיראנית ואיך הוא נתפס בכל אחד מהצדדים

אובמה ונתניהו בבית הלבן
אובמה ונתניהו בבית הלבן | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

אווירה חיובית בבית הלבן: למרות המסרים השונים מעט של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוושינגטון הביעו הערב (שני) שביעות רצון מפגישתם של שני המנהיגים וטענו כי זו התנהלה באווירה חיובית. לדבריהם, שני המנהיגים הצליחו לגבש הסכמות בנושא איראן שבמרכזן מתן זמן לסנקציות להשפיע על טהרן.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

כשברקע סיומה של פגישת העבודה בין שני המנהיגים, דיווחו גורמים בבית הלבן לחדשות 10 על סימנים שהפגישה עולה על פסים חיוביים. המקורות ציינו כי נתניהו אמר לאובמה כי ישראל לא הגיעה להחלטה חד-צדדית כלשהי בנושא איראן. משמעות הדבר היא כי ממשלת ישראל לא החליטה לנקוט בעצמה בפעולה צבאית נגד מתקני הגרעין של הרפובליקה האסלאמית.

אובמה ונתניהו בבית הלבן
אובמה ונתניהו בבית הלבן | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

הגורמים הוסיפו עוד כי שני המנהיגים לבנו ביניהם את האופן בו נתפס המושג "מרחב החסינות" של תוכנית הגרעין האיראנית. בשבועות האחרונים דווח כי בעוד שבארצות הברית מאמינים שיש עוד זמן על מנת לפעול באמצעות דיפלומטיה נגד איראן, בישראל האמינו כי טהרן מתקרבת לנקודה שלאחריה כבר לא ניתן יהיה לפעול צבאית נגד תוכנית הגרעין האיראנית. בבית הלבן ציינו היום בשולי הפגישה כי בארצות הברית מבינים עתה טוב יותר את העמדה הישראלית והביעו תקווה שדבר דומה קורה גם בצד הישראלי.

לאור כל אלה, לפי שעה הן בישראל והן בארצות הברית מביעים תמיכה במתן זמן נוסף לסנקציות ולעיצומים שהוטלו על איראן עד כה ואלה העתידים להיכנס לתוקף בתקופה הקרובה, לפני קבלת החלטה לנקוט בצעדים צבאיים נגד תוכניתה הגרעינית של איראן.

צפו בדבריהם של אובמה ונתניהו בפתח הפגישה

בפתח הפגישה הערב, הביע אובמה תמיכה בהמשך הפעולות הדילפומטיות והסנקציות נגד איראן. "כולנו יודעים שזה בלתי מתקבל על הדעת מבחינת ישראל שמדינה שקראה להשמדתה תחזיק נשק גרעיני - זה גם האינטרס הביטחוני העליון של ארה"ב", אמר אובמה. "המדיניות שלי אינה הכלה של הגרעין, אלא מניעה. אני יודע שגם ראש הממשלה וגם אני רוצים לפתור את העניין הזה בדרך דיפלומטית. אנחנו מבינים את המחירים של פעולה צבאית".

לעומתו, ראש הממשלה הביע את הצורך של ישראל לשמור על היכולת והאפשרות להגן על עצמה, גם אם יהיה עליה לעשות זאת לבד. "הברית בין המדינות מוערכת על ידי כל אזרחי ישראל. שתי המדינות חולקות ערכים משותפים, אינטרסים משותפים, יש לנו אויבים משותפים", אמר נתניהו. ישראל ואמריקה ניצבות ביחד. מעל לכל זה, יש שני עקרונות שהזכרת אתמול בנאום. לישראל צריכה להיות תמיד האפשרות להגן על עצמה בעצמה. האחריות העליונה שלי היא שישראל תהיה אדונה לגורלה".