אובמה יגיד לנתניהו: "העולם מבין שהאופציות שלנו כוללות פעולה צבאית"

נשיא ארה"ב וראש הממשלה ייפגשו מחר לשיחה קריטית, שבמרכזה תעמוד סוגיית הגרעין האיראני. אובמה צפוי לחזור על דבריו בוועידת איפא"ק ויבהיר כי הוא באמת מתכוון לכך שלא יאפשר איראן גרעינית. נתניהו, השוהה בקנדה, הגיב בשביעות רצון לנאום: "מעריך את ההצהרה שישראל חייבת להיות מסוגלת להגן על עצמה"

ברק אובמה ובנימין נתניהו בפגישתם בבית הלבן
ברק אובמה ובנימין נתניהו בפגישתם בבית הלבן | צילום: רויטרס

אחרי הנאום בוועידת איפא"ק, בו הבהיר כי כל האופציות מול איראן נמצאות על השולחן אך ביקש לתת עוד זמן לדיפלומטיה, נשיא ארה"ב ברק אובמה ייפגש מחר (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. זו תהיה פגישתם התשיעית של שני המנהיגים, וככל הנראה החשובה מכולן.

לחדשות 10 בפייסבוק »

במהלך הפגישה, אובמה צפוי לחזור על עיקרי נאומו באיפא"ק, ולהדגיש כי הוא באמת מתכוון לכך שארה"ב לא תאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני. "העולם מבין שהאופציות שלנו כוללות פעולה צבאית, ואנחנו כבר מכינים תכניות צבאיות", יגיד הנשיא האמריקני לראש הממשלה.

אובמה יזכיר לנתניהו כי קיים עד כה את כל הבטחותיו לישראל, ויבטיח כי יגן עליה גם מפני הגרעין האיראני. "אני יודע שאיראן גרעינית תגרור מרוץ חימוש בכל האזור", יציין אובמה. "אנחנו רוצים לסיים עם זה לחלוטין ולא רק לדחות את העניין".

שני המנהיגים ינסו להימנע מעימות פומבי, ובפתח פגישתם הם ידברו על זהות האינטרסים של ארה"ב וישראל. אבל כשהשניים יכנסו לשיחה בארבע עיניים, אובמה ינסה לשכנע את נתניהו כי ניתן להרחיב את מרחב החסינות - אותו פרק זמן שבו ישראל עדיין יכולה לתקוף באיראן, כדי לתת זמן לדיפלומטיה.

נתניהו על נאום אובמה: "מעריך את כל ההצהרות"

נתניהו כבר התבטא לקראת הפגישה בין השניים, כשהגיב בשביעות רצון על נאומו של אובמה. "שמעתי את נאום הנשיא אובמה, ואני מעריך את זה שהוא שב והדגיש את עמדתו שאסור לאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני ושכל האופציות על השולחן בנושא הזה", אמר נתניהו בכניסתו לפגישה עם ראשי הקהילות היהודיות בקנדה.

"אני מעריך גם את העובדה שאובמה הבהיר כי בכל הקשור לאיראן בעלת נשק גרעיני, הכלה אינה אופציה. אולי יותר מכל אני מעריך את הצהרתו שישראל חייבת להיות מסוגלת להגן על עצמה, בעצמה, כנגד כל איום. אני מעריך את כל ההצהרות הללו ומצפה לדון בהן מחר עם הנשיא", סיכם ראש הממשלה.