צה"ל: הפרסום על הגבלת נסיעת חיילים - לא נכון

בניגוד לפרסומים בכלי התקשורת, בצה"ל הבהירו היום שהתוכנית להגביל את נסיעות החיילים באוטובסים באמצעות כרטיסי "רב-קו" עדיין נמצאת בעבודת מטה. "חיילים במדים ימשיכו לנסוע באופן חופשי באוטובוסים וללא הגבלה. גם אם ההצעה תתקבל, היא לא תגרור כל פגיעה בזכויות החיילים"

חיילים מחכים בתחנת אוטובוס
חיילים מחכים בתחנת אוטובוס | צילום: רויטרס (ארכיון)

מהומה רבה על לא דבר: על רקע דיווחים לפיהם בצה"ל מתכוונים להגביל את נסיעותיהם של חיילים באוטובוסים באמצעות שימוש בכרטיסי "רו-קו", דחו היום (ראשון) במערכת הביטחון את הטענות לפיהם מדובר בהחלטה רשמית וכי היא תוביל לפגיעה בחיילים. דובר צה"ל אף הבהיר שהפרסומים בנושא אינם נכונים.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

"הנושא נמצא בעבודת מטה שטרם אושרה בצה"ל וגם אם תתקבל לא תגרור כל פגיעה בזכויות החיילים", הבהירו בצה"ל על רקע שלל הפרסומים שעוררו תגובות נזעמות מצד חיילים וגורמים במערכת הפוליטית. "חיילי צה"ל ימשיכו לסוע במדים כבעבר וללא כל הגבלה".

גם דובר צה"ל, תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי, התייחס לנושא בעצמו. "אני רוצה להרגיע את כולם ולומר שהפרסומים בנוגע להגבלת נסיעות חיילים באוטובוסים אינם נכונים", כתב דובר צה"ל בהודעה שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו. "חיילים במדים ימשיכו לנסוע באופן חופשי באוטובוסים וללא הגבלה. בצה"ל בודקים אפשרות לחלק כרטיסים חכמים לחיילים אשר יציגו אותם בכל נסיעה כדי שיהיה אפשר לעקוב אחרי הנסיעות. המטרה היא שנפסיק לשלם כסף באופן גלובלי לחברות האוטובוסים ונשלם רק בעבור הנסיעות המבוצעות בפועל. מדובר בחיסכון והחיילים לא יפגעו כלל וימשיכו בנסיעות כפי שהיה עד כה".

אתמול פורסם כי במסגרת הצעדים שנוקט צה"ל במטרה להתייעל כלכלית, החליטו במטה הכללי כי החל מחודש יוני הם לא יוכלו עוד לנסוע בתחבורה הציבורית ללא הגבלה, וייאלצו להשתמש בכרטיס חכם שייטען מראש בהתאם לכמות הנסיעות והמרחק מהבית לבסיס. לטענת גורמים בצה"ל, המהלך עתיד לחסוך למערכת הביטחון כ-25 מיליון שקל בשנה. כך למשל, חייל המשרת בתל אביב וחוזר מדי יום לביתו יזכה לכטיס הנטען בעשר נסיעות בשבוע, בעוד כרטיס נסיעה של לוחם ייטען במספר הנסיעות הדרושות לו כדי להגיע מביתו אל הבסיס בו הוא משרת, ובהתאם ליציאותיו לביתו.

מוקדם יותר פנה שר התחבורה, ישראל כץ, לשר הביטחון, אהוד ברק, וביקש ממנו לדאוג שלא יפגעו זכויות החיילים בנושא הנסיעה בתחבורה הציבורית. "ישנה חשיבות לאומית ותחבורתית בשימוש בתחבורה הציבורית על ידי חיילי צה"ל והפסקת ההסדר היא פגיעה ישירה בחיילי צה"ל", כתב שר התחבורה. לדבריו, בניגוד להסדר שהושג ברכבת - במסגרתו נמנעת נסיעה ברכבת לחיילים בימי ראשון בין השעות 9:00-6:00 בבוקר - מניעת נסיעה חופשית לחיילי צה"ל באוטובוסים מנוגדת למדיניות משרד התחבורה לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית.

במשרד התחבורה הדגישו כי ההסכם עם רכבת ישראל נועד להקל הן על נוסעי הרכבת והן על החיילים עצמם. לצורך כך ציינו במשרד שעל מנת להתגבר על הגבלת הנסיעה ברכבת, העמידו משרד התחבורה ורכבת ישראל שירותי הסעה חלופיים לחיילים בלבד שעתידים גם לנסוע דרך כביש חוצה ישראל ומנהרות הכרמל במטרה לקצר את זמני הנסיעה.