נשק אל-הרג - הורג: ירי ישיר של רימוני גז על מפגינים בניגוד להוראות

המערב הפרוע שמעבר לקו הירוק: דין אחד למתפרעים מההתנחלויות, דין אחר למתקוממים נגדן. צה״ל קבע שירי ישיר של גז מדמיע על בני אדם הוא קטלני ואסור, אז איך יתכן שהשבוע נהרג מפגין נוסף?

הפגנה בבילעין
הפגנה בבילעין | צילום: רויטרס

(17:51 דקות)

בימים האחרונים המילה אנרכיה מתגלגלת הרבה על הלשון, היא אפילו קיבלה טוויסט מפתיע כשראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר שהמתנחלים שפוגעים בכוחות הביטחון לא ייחשבו ארגון טרור, כי הם בסך הכל קבוצת אנרכיסטים. לדבריו, אין הבדל בין הפורעים מהימין שפרצו לחטיבת אפרים לבין המפגינים נגד גדר ההפרדה בנעלין.

ובכל זאת, יש הבדל. נגד המתנחלים המתפרעים הופעלה עד היום מדיניות סלחנית, ונגד המתקוממים נגדם הופעל עד היום מה שמכונה בעגה הצה"לית - נשק אל-הרג. אלא שהנשק הזה פוצע וגם הורג, כפי שקרה בשישי שעבר בנבי סאלח. אבי עמית יצא לבדוק איך קרה שהצבא שאסר על שימוש בירי קטלני ישיר של גז מדמיע על בני אדם, מצליח להפר את ההוראות שלו עצמו.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

תגובות לכתבה: בדובר צה"ל מבקשים להדגיש כי המפגינים מפעילים נגד חיילי צה"ל אלימות קשה במסגרת הפרות סדר לא חוקיות מידי שבוע. עוד נמסר כי הטענה נגד מדיניות החקירות הנהוגה אינה במקומה. "המדיניות אף אושרה לאחרונה בפסק דין מפורט של בג"ץ. במקרים המוזכרים, התקיימו תחקירים מבצעיים בדרג הפיקודי, אשר בסופם הוסקו המסקנות הנדרשות, וההוראות המקצועיות הנוגעות לשימוש באמצעים לפיזור הפגנות חודדו".

בדובר צה"ל מציינים גם כי חקירת נסיבות מותם של מוסטפא תמימי ובאסם אבו רחמה טרם הסתיימה, ומשכך לא ניתן להתייחס לכך בשלב זה. כמו כן, הכחישו בדובר צה"ל כי הוצמדה אבטחה לאלוף פיקוד מרכז.

ממשרד המשפטים נמסר כי התיק בעניינו של טריסטן אנדרסון, שנפצע בהפגנה ב-2009 בנעלין, נסגר לאחר שלא נמצאה כוונה פלילית. "על החלטה זו הוגש ערר בעקבותיו בוצעו פעולות חקירה, ואלה הוחזרו לפרקליטות מחוז מרכז שכתבה חוות דעת והעבירה את הערר לבחינה במחלקת עררים בפרקליטות המדינה. התיק בעניינה של אמילי חנוכוביץ' נחקר ע"י מחוז ש"י במשטרה והועבר לפרקליטות. במהלך בחינת התיק נדרשה השלמת חקירה במשטרה. לאחרונה חזר התיק לפרקליטות. טרם התקבלה החלטה. התיק בעניינו של בן רונן לא אותר".